onsdag 13 juli 2011

nyttiga pannkakor innan jobb och dagis



frukost då, vad äter ni till frukost?
Hinner ni baka scones på morgonen med hemkokt marmelad till eller blir det en lingongrov med ost på till kaffet?
Barnen som äter hemma och i synnerhet lite äldre skolbarn kan vara trixigt att få i bra frukost i bland.
Mina barn äter pannkakor till frukost med enkel fruktsallad till...vilka barn säger nej till pannkaka?
och det bästa är att det går lika fort som att bre smörgåsarna som de halvtuggar på.
Säkert tänker ni...hinner hon med fem barn varav två 2 åringar och heltidsjobb göra pannkakor på morgonen innan hon sticker till sitt chefsjobb.
Nej inte alla dagar så klart, men rätt ofta faktiskt. Men smeten gör jag kvällen innan, vanlig pannkakssmet med lite mindre vetemjöl och har i en näve havregryn bara så får den stå och svälla till perfekt konststens och så steker jag någon pannkaka eller plätt, plättlätt på tre minuter. Till det skivar jag bananslantar, hallon från frysdisken om det inte är säsong för jordgubbar eller vad man nu har hemma. Med en klick keso är jag rätt övertygad om att frukosten ur näringssynpunkt nu är fulländad :)
Kesella är en annan favorit hos oss till frukostpannkakorna.








Alternativt kan man ju steka massa pannkakor kvällen innan också, men det blir på något sätt godare med nystekta.

Glass får de också i bland, tror de. Fast egentligen är det mixade bananer, lite jordgubbar, hallon eller vad jag har hemma i kyl och frys.
Mixar till skum med lite mjölk i och serverat med fint glas med sugrör. Kan absolut i bland ha i en lite liten bit vaniljglass i shakern så blir den lite fylligare. Tid; ca 3 minuter.

På helgen däremot då är det ofta omelett hos oss, med cocktailtomater, färsk bladspenat, parmaskinka eller svamp så där lite lyxigare. Men jag har flera gånger även gjort omelettsmet kvällen innan mitt i veckan och bara stjälpt i pannan med lite tomater och en skinkbit i och stek tills den stannar av lite ställer jag in den i ugnen där den sköter sig själv medan jag sminkar mig eller duschar.
I praktiken tar det väl ingen tid alls att göra smeten på morgonen heller, men psykologiskt så blir det skillnad. I alla fall för mig som är lat!
Ännu enklare eller lika lätt är det ju att göra en sats äggröra och servera med en bit kalkon eller lax. Inte heller det tar särskilt många minuter och med en kopp kaffe till sen så är dagen redo att tas sig an.

Men det händer i bland att jag helt enkelt på väg till jobbet om jag är sen och barnen äter frukost på dagis....att jag köper en ägg mac sausage på det där stället ni vet ;)
Men säg det inte till någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar