fredag 2 december 2011

Soppa med svart trumpetsvamp


Har ni lyckan att ha svart trumpetsvamp hemma så är en soppa av den underbart god att äta.
Jag har aldrig sett att man kan köpa den i affärerna men jag kan ha missat det och har turen att ha mina hemliga ställen i skogen.
I år blev det trots ett rikt svampår inte mycket plockande här, men jag har också turen att ha en snäll svägerska som kom över med lite av hennes skörd.

Ingredienser

½ kg stekt svamp, självklart kan man ta vilken sort man vill.
3 charlottenlökar
3 msk smör att steka i
2 msk vetemjöl
1 liter vätska och här kan man välja hur fet man vill ha den. Jag brukar ta hälften grädde hälften mjölk.
Men till vardags kan man absolut ta mest mjölk och bara någon matsked grädde för att runda av.
salt
citronpeppar
2-3 msk kantarellfond.



Finhacka löken och stek
stek svampen och salta den.
Lägg ner allt i en stor gryta och gör en redning av mjölet och lite av vätskan så den blir slät
Häll över svampen och löken och slå sedan ner resten av vätskan, samt fonden.
Man kan också ha i ett par matskedar sherry om man har hemma eller en bit ädelost.
Soppan i går var dock bara med svampsmak.
Rätten tar ca 15 minuter att tillaga och kvalificerar sig absolut som bra vardagsmat!

Låt koka upp under omrörning och servera sen med ett gott bröd till.

Måste samtidigt passa på att visa mitt senaste fynd. En lampa som låg i ett rum hos min pappa. Lampan minns jag från min barndom att farmor och farfar hade.
Den måste slätas ut i lampskärmen då den legat ner ett par år och den ska lagas så den kan lysa såklart. Men visst är den fin!

1 kommentar:

  1. Hej, provade ditt recept idag med utmärkt resultat. Jag la till lite mörk soja och vitpeppar men det är ju en personlig preferens. Tack för enkelt och gott recept!

    SvaraRadera