måndag 18 juli 2011

supermammans lax med vitlök och bladspenat

En rätt som också är otroligt lätt att göra till och med när man har två vilda ungar runt benen och regn ute.



De har jagat kattungen, kattungen har jagat dem, de har jagat varandra till fots och ett tag jagade Carl Leo med elbilen.
Till slut lyckades jag lura ut dem i friggeboden där de stilla läst sagor helt själva - det finns hopp!

Åter till laxen, jag tog en laxsida och la på en bädd av bladspenat, flingsalt, några klickar smör, lite dill och pressad vitlök.
Dessvärre var den färska bladspenaten slut, men det gick faktiskt bra med den frysta.
På den här bädden la jag laxen med skinnsidan ned.
Bredde över ett rejält lager med cantadous vitlöksost och några varv av svartpeppar.
Klickade lite Pesto jag hade kvar hemma och garnerade sedan med cocktailtomter på kvist och lite mer dill.
In i ugnen på 150 grader ca 15-20 minuter, mitt råd är att känna om fisken är klar. Det finns inget tråkigare än en bit bit lax som man överkokar så den blir torr och för rå inuti är knappast heller smakligt även om den kan ha en viss råhet kvar längst in. Över 55 grader har jag för övrigt hört att man inte ska ha den då de nyttiga fetterna förstörs efter det.
Den ska liksom falla isär när man skär lite i den.
Perfekt temperatur sa en gammal kock kollega till mig var 50-52 grader- jag är inte kock men har jobbat som servitris och bartender när jag var ung i många år
De sista 5 minuterna strödde jag över lite räkor.


Potatisen kokade jag med skal på, tvättade dem bara snabbt. Pressade sedan praktiskt den kokta potatisen och skalet blir liksom kvar i pressen.


Till detta så gjorde jag en röra av de resterande räkorna, lite creme fraiche, lite majonnäs, pressad vitlök, hackad chili och pressad lime.
En sallad serverades också till detta och alla åt med god aptit.
Och nej, inget kvar till matlådan i dag heller.
Men det gör inget, för jag har en dags ledig till i alla fall!

/ ha det gott Lena

5 kommentarer:

  1. Det här låter supergott! Måste testas....Tack för inspiration

    SvaraRadera
  2. varsegod och tack själv för en fin bokblogg du har. Kommer definitivt läsa/
    Lena

    SvaraRadera
  3. Nu står en variant på din laxrätt i ugnen. Hade laxfilé hemma så det fick bli det istället för en hel laxsida, uteslöt peston för den fanns _inte_ hemma. Nu återstår en stund innan det ska ätas och det doftar ljuvligt!

    Kul att du tittade in på min bokblogg. Är inte jätteaktiv men tycker det är kul att skriva ner det jag läser och vill läsa.

    SvaraRadera
  4. jag hoppas laxen blev god!
    Jag kommer gärna in på din sida och får lite lästips framöver. Just nu ska jag läsa klart Niceville av Kathryn Stockett, en småtrevlig bok om du inte redan läst den.

    ha det bra/ Lena

    SvaraRadera
  5. men åh, den boken köpte jag häromdagen så den står på vänt! Ska ev spara den till det är min tur att välja bok i Bokklubben jag är med i.

    Laxen blev jättegod. La hela sparrisar under laxen och det blev gott, lagom färdiga.

    SvaraRadera