lördag 16 juli 2011

Kycklingryta med gräddig potatis på 15 minuter efter storhandling med två snart treåringar





Har storhandlat med två snart treåring. Vet att det provocerar att säga det, men det krävs en supermamma med en ängels tålamod att göra det själv.
Maxi, köp dubbelbil vagnar med två rattar och jag lovar att jag blir stamkund!
Nu får ett barn plats och gissa om båda vill sitta i bilen och ingen vill sitta i korgen för barn. Efter mutande och förklarade så turades de om.
Jag brukar säga till min man att våra barn är nog lite mer intelligenta än andra barn och så är det. Han brukar nicka trött och lomhört efter att Leo i två timmar spelat gitarr och Carl sjunger "Lilla snigel akta dig". Tänk er, två timmar. Min man säger att de skulle kunna bryta ner CIA agenter med den sången och våra tvillingar.

Nåväl, musslor skulle köpas. Musslor fanns inte, inte i någon affär jag var till (tre stycken)" Jo burkmusslor, sa en expedit det finns ju. "
kan säkert också användas till att bryta ner CIA agenter tänkte jag och köpte pilgrimsmusslor och tigerräkor i stället.

Hemma började vi leka, vi läste sagor och jag tror att jag läste sagan om "Den lilla lilla gubben" tre gånger. Ni läste rätt, inte den lilla gumman. Jag har skrivit den själv och kan berätta den någon dag för er. Mina barn älskar den och jag kan avslöja att den lilla lilla gubben och den lilla lilla gummans vägar möts.
Efter sagorna hade vi picknick med köpta bullar och festis och sen badade Carl och jag badtunna. Leo ville först men sa sen " mamma, jag badar en annan dag"
Så var klockan mycket och barnen hungriga. Jag slängde i hop en kyckling och bacon gryta med tärnad gräddig potatis och det tog 20 minuter varav effektiv arbetsinsats var 5 minuter.

Ingredienser
5-7 potatisar
smör
salt
peppar
1 -2 dl vatten, kan behöva späs mer om det blir för torrt.
½ dl grädde

1-2 st kycklingfiléer
½ paket strimlad bacon
2 hackade tomater
1 hackad lök
1 knippe bladspenat ( ca ett halvt paket)
½ lime
1 msk mango chutney
2 tsk salt
lite paprikapulver




Tärna potatis och stek i smör- för guds skull riktigt smör och inga margariner med plastkulor i!
Lite salt och peppar och paprika pulver. Ha sen i ca ½ dl vatten och låt koka. På slutet har man i en aning grädde. Koka till potatisen är mjuk, tärnad tar det max 15 minuter.
Stek en bit kycklingfilé och lite strimlad bacon, hackade tomater, bladspenat och lök.
Pressa en halv lime i och ha sedan i en matsked mango chutney.





Låt allt koka i hop med buljong och lite grädde- för att lyfta smaken. Åter, riktig grädde inget med plast i!

Serverade med sockerärtor och lite cocktailtomater och ytterligare lite bladspenat.
Smaklig måltid!




Nu sover de sött i sina små sängar och jag ska tillaga mina pilgrimsmusslor, bara till mig!
Återkommer // Lena

2 kommentarer: