lördag 17 mars 2012

Världens godaste tjälknöl




Min man gillar inte stek, han tycker det är trist och seg mat som är menlös i smak. Så åt han den här tjälknölen och ändrade sig helt; gott, mycket smak och inte det minsta segt.
Tjälknöl är också sån där perfekt mat som sköter sig själv. Först massa timmar i ugn och inte behöver köttet tinas heller innan. Sen sköter den sig själv alla timmar i lagen och det är här hemligheten kommer in med att få den riktigt god; antalet timmar i lag.
I de flesta recept står det 4-5 timmar. Jag har min knöl i lag minst över natten, gärna ett dygn.
Så god smak i hela köttet!

Ingredienser:
En valfri stor stek, jag brukar göra på 2-3 kg
Älgstek är jättegott, men jag gör oftast på vanlig fransyska.

Sätt in det frysta köttet i ugnen på 100 graders värme. Efter ca 2 timmar kan du peta in en termometer.
Låt sedan stå på samma gradantal totalt ca 8 timmar eller till köttet kommer upp i den temperatur du vill ha.
55 grader, då är köttet rött
65 grader är köttet perfekt rosa ( enligt mig)
75 grader genomstekt ( för torrt enligt mig!!)
Ta ut köttet och lägg den nu i lagen du kokat och kylt.
















Lag:
2 l vatten
2½ dl salt- gärna örtsalt.
1 msk socker
5-6 lagerblad
två hackade chillin av valfri sort
ett par varv med svartpepparkvarnen
10-15 svartpepparkorn
3-4 skivade vitlöksklyftor
Egentligen kan du tillsätta vilka kryddor du vill, på sommaren brukar jag slänga ner massa färska sorter från kryddlandet!
Koka upp och låt sedan svalna av.



Lägg i det varma köttet och låt sedan stå i kylen i minst 8-10 timmar innan det är färdigt att skivas tunt och serveras till något gott.
Potatisgratäng, rotsaksgratäng, sallad, kokt potatis eller vad man nu vill ha.
Gott med en riktigt gräddig sås till och massa stekta kantareller.
Perfekt bjudmat men också smidig att plocka fram från kylen en vanlig dag efter jobbet.
Och när man gör en stek kan man lika gärna göra två och skiva tunt och stoppa i frysen redo att ta fram i stället för att köpa något dyrt mindre gott halvfabrikat!
Så nästa gång de har billig nöt i affären, passa på att göra något riktigt gott och enkelt som detta.



Trevlig lördag på er // Lena

14 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har en tävling på min blogg som jag tror att du kommer att gilla =)
    Kom gärna förbi och delta!

    Kram
    /Nellie

    http://sockertussen.blogspot.se/2012/03/vinn-en-whoopie-matta-macaron-matta.html

    SvaraRadera
  2. Tjälknöl som är så gott, det var en smärre evighet sedan vi käkade det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det var länge sen vi åt det med, provlagade nu då jag tänkte ha bland annat det till dotterns student!
      // Lena

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej Lena, har en älgstek i frysen och tänkte pröva ditt recept på tjälknöl,låter och ser så gott ut, men vad är chinin?
    Hälsningar Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj här har jag nog bloggat mitt i natten!
      Chili ska det stå, någon valfri chilistort ( men det kan man såklart hoppa över också)

      Hoppas den blir god!

      // Lena

      Radera
    2. Är chini chili??? ;-) Lätt att slinta på tangenterna :-)

      Radera
  5. Hej Lena, nu har vi ätit "din" älg-tjälknöl och det var bland det godaste jag ätit :-) Absolut den godaste tjälknölen någonsin ;-)
    Dottern hade en älgstek med och jag gjorde båda på en gång. Då hon är gravid lät jag de stå inne länge, det blev ca 10 tim, det visade sig att min stektermometer var sönder.
    Trodde köttet var väldigt torrt p.g.a. den långa tiden, men icke, det saftigaste älgkött min man och jag har ätit.
    Tack för ett väldigt gott recept på tjälknöl, det blir det repris på :-D
    Hälsningar Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad kul att ni gillade den och vad glad jag blev att du berättade det :)
      Hälsningar Lena

      Radera
  6. Har nyss fått ett par älgstekar och tänkte prova ditt recept. Verkar ju enkelt nog för en novis som mig. Är tjälknöl enligt dig bästa sättet att tillaga älgkött ?

    Mvh H.

    SvaraRadera
  7. jag gillar ju vanlig älgstek också, men den här tjälknölen älskar alla.
    Till och med min man som egentligen inte tycker om stek.
    man kan nog inte misslyckas med den heller som men den vanlig stek .


    Hoppas du gillar den!

    SvaraRadera
  8. Min ugn måste visa fel gradantal då min köttbit på 1 1/2 kg redan efter fyra timmar är uppe i 62 grader.. jag hoppas att resultatet inte blir alltför dåligt..

    SvaraRadera
  9. Har en på gång nu .lagen är klar. Så spännande, lagen är väldigt salt. Återkommer om tio timmar, när vi provsmakat. ❤️ Kramar Carin

    SvaraRadera