söndag 17 juli 2011

Chilimarinerad kyckling med klyftpotatis






Det blev lekparken i Sala, en otroligt fin lekplats som barnen älskar och som vi alltså åker nästan fyra mil för.
Vi tog med oss picknick, ett par tidningar och sen hade vi några mysiga timmar när killarna lekte, klättrade, gungade. Tyvärr glömde jag kameran, annars hade ni fått sett hur fint det är där.
"Du e så snäll mamma", sa Carl om och om igen. Det brukar betyda att han har roligt.
Lunch blev left overs med färskpotatisallad och parmaskinka.
http://lena-makeaheadfood.blogspot.com/2011/07/farskpotatis-sallad-med-gott-i.html
och så iskaffe till mamma och pappa, dock ej hemgjord i dag.
Jag satt där och tittade när mina barn lekte och hörde allt barnskratt i parken. Tänk att barnskratt kan göra så gott!

Väl hemma väntade nu kycklingen som jag lagt i marinad innan jag åkte - se tidigare inlägg.
Hemma hade jag bara nu att klyfta potatis med skalet på, lite lök och sen ringlade jag olja och lite av marinaden från kycklingen.
Toppade med flingsalt och en fint kvist med cocktailtomater.
Den välmarinerade kycklingen lades i en annan ugnsform men ofta lägger jag allt i samma stora ugnsplåt. Allt blir klart samtidigt och behöver bara röras om ett par gånger. Klar efter ca 1 timme, men som sagt var är arbetstiden för maten obetydlig.
Gott blev det och inget över till matlådan, vilket ju inte gör något då ingen jobbar i morgon. Annars är min semester slut nu, men jobbveckan börjar med ledig dag.












I morgon ska jag ha främmande. Till lunch kommer jag då laga hel lax i ugn med någon röra eller sås till, kanske massa bladspenat och vitlöks sky.
Kom gärna in och titta igen i morgon.

/ Ha det gott Lena

ps Bilden överst är från: http://www.picturesof.net/pages/100302-115526-019053.html

2 kommentarer:

  1. Tack underbara Lena, för ditt kycklingrecept!
    Du räddar min lördag imorgon.

    Kramar från Ros/FL

    SvaraRadera
  2. vad kul, hoppas den blev lyckad både kycklingen och lördagen :)
    // kram Lena

    SvaraRadera