torsdag 14 juli 2011

semstermammans färskpotatissallad




I går fick jag kokt färskpotatis över, eller rättare sagt jag kokade med flit extra till dagens picknick.
Vi äter ofta den här på sommaren och den står sig väl i kylen över natten.

Ingredienser:

1 kg färsk kokt potatis
1 gurka
½ burk kapris ( går att byta ut mot oliver om man föredrar det)
1 paket sockerärtor
2 hackade gröna äpplen med skalet på
3-4 hackade salladslökar alternativt en purjolök
15 skivade rädisor
1 paket färsk babyspenat
10 cocktailtomater

Ha i allt utom spenaten och tomater som jag lägger i när salladen ska serveras tillsammans.
Men det övriga går bra kvällen innan.
Gör sen en dressing av lite fin olivolja och en god vinäger, jag tycker hallonvinäger eller balsam är god, men det är en smaksak. Ha i lite örtsalt och svartpeppar och häll sedan över salladen.
Man kan förstärka salladen med mozzarella och parmaskinka i bitar eller feta ost och lite knaperstekt bacon.
Gott att äta som den är eller med någon bit kallt kött till.
Kan göras hur lyxig som helst eller hur enkelt som helst med bara det mest basala i.
Potatis, spenat och lite lök är nästan gratis dessutom.

Så nu ska jag snart packa strandväskan och samla i hop barnen för att spendera en skön dag på stranden i solen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar