måndag 5 mars 2012

en riktigt fusklätt potatis och köttfärsgratäng



Förra veckan var lite stressig hemma hos oss trots att de stora barnen hade sportlov.
Eller tack och lov för det för då kunde killarna som fortfarande hostade mycket få några extra dagar hemma med storebror att hämta sig lite innan dagis.
Men matlagningen hade minimal prioritering kan jag lova.
Den här rätten med färdig potatisgratäng och där man steker köttfärs som man varvar med gratängen känns riktigt lagad ändå. Självklart kan man göra egen gratäng, men det gjorde inte jag den här gången. Gott och enkel och bara halvfabrikat på ena halvan av maten :)
Det finns ju halv och helfabrikat som är bra och fungerar, samt är gott. Den här gratängen är faktiskt en av mina favoriter bland fuskmaten!

Annars tycker jag många av de färdiga gratängerna känns vattniga, men den här är riktigt god.













Min fusklätta köttfärs och potatisgratäng
Ingredienser

2 paket gratäng (alternativt egen)
2 hela tomater
1 paket champinjoner
½ kg nötfärs
salt & peppar
1 gul lök
1 dl riven ost
½ dl grädde
2 msk tomatpure

Stek köttfärsen och ha i kryddor, stekt hackad lök, grädde och tomatpuré. Stek champinjonerna och ha i.
Varva gratängen med färsröran och ha på hackade tomater på ett lager. Toppa med riven ost och ha sedan in i ugnen på 175 grader ca 20 minuter.
Klart.
Vi serverade med sugersnaps och lite fina oliver till och det var riktigt riktigt gott.
Ingen matlåda kvar till mig och de tär åter ett bra betyg på maten här hemma!

Trevlig vecka! // Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar