tisdag 22 november 2011

köttfärs och potatisgratäng





Lite variation till lasagne eller köttfärssås och en perfekt rätt att förbereda då de antingen passar bra att ha färdig i kylen och ta fram en dag efter jobbet eller att du förberett den stekta köttfärsen och har i kylen och en bunke med rå skalad potatis i vatten.
Hur du än gör den är den otroligt god och en av mina barns favoriträtter och en av mina när jag var liten och min mamma gjorde den.
En rätt som också kan varieras av vad du har hemma, rivna morötter, lök, svamp, färska hackade tomater mm.
I dag blev min gratäng så här:

Ingredienser 4 portioner.
500 g köttfärs
2 burkar krossade tomater.
1 hackad lök.
salt och peppar.
Gör en sås som vanlig enkel köttfärssås men mer rinnig.

8-9 potatisar som du skivar som till potatisgratäng.

Béchamelsås

2-3 msk smör
2 msk vetemjöl
4-5 dl mjölk
2 krm salt
1 dutt svartpeppar
Smält smöret och vispa ner vetemjölet så det blir slätt. Slå sedan i mjölken och salta och peppra.

2 dl riven ost, gärna Västerbotten men vilken ost som helst går bra.

Varva nu som en lasagne, potatisen, köttfärssåsen och béchamelsåsen flera lager i en smord ugnssäker plåt.
Toppa med den rivna osten


Ställ in i ugnen ca 1 timme på 175 grader, du kan behöva ha en bit folie över sista halvtimmen så den inte blir för mörk.





Klar att servera och gott med en bladspenatsallad med tomater och kapris till.

10 kommentarer:

  1. DEN PROVAR VI (JAG)

    SvaraRadera
  2. hoppas ni gillar den lika mycket som vi :)

    SvaraRadera
  3. Hejsan! vilken söt blogg du hade! jag har igång en tävling på min blogg och skulle vara skoj om du ville vara med! om du vill kan vi även följa varandra med bloglovin? Kram

    SvaraRadera
  4. Tack. Ska absolut delta i tävlingen på din blogg / trevlig helg ! Lena

    SvaraRadera
  5. Detta ska jag prova nu ikväll.Jättefin blogg förresten, glad att jag hittade den :)

    SvaraRadera
  6. vad kul att du gillar den. Hoppas gratängen smakar bra.
    // Lena

    SvaraRadera
  7. Tror du får ändra saltmängden i bechamelsåsen. Om jag fatta det rätt så står det 2 teskedar salt men det var aldeles för salt. Du måste mena 2 kryddmått eller??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt! Tryckfelsnisse har smugit sig in.
      // Lena

      Radera
  8. Den här gör vi alltid på våra tacorester, köttfärsen, osten och alla grönsaker är ju redan klart, sen potatis och grädde. Och hemma hos oss kallas den för tacogratäng!

    mvh
    Ekonomitankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. smart sätt att ta tillvara på resterna.
      och gott!

      Radera