torsdag 14 juli 2011

Min svaghet, pilgrimsmusslor och annat gott








Nej det är inte billigt, men eftersom jag på det stora hela lyckas hålla en låg matkostnad så kan jag unna oss pilgrimsmusslor mitt i veckan i bland.
Eller som fredagsmys mat.
När jag bodde i USA däremot var det en vanlig rätt som inte var så dyr.
Jag arbetade som barnflicka där som ung och jag och mamman i familjen hade samma svaghet för pilgrimsmusslor.
Vi köpte gärna de små, baby scallops. Stekte dem hastigt i het panna med lite hackad charlottenlök och färska champinjoner. Rejält med färskpressad lime över och lite salt, samt en skvätt grädde som de sen fick koka i hop med ordentligt- men efter att ha lagt musslorna åt sidan för att sedan läggas tillbaka strax innan man serverar.
Serverar med lite vildris och ett gott bröd är det en ljuvligt god och enkel rätt som är otroligt snabb att laga.

Mae hette mamman i familjen och hon lärde mig ett annat trick om snabb matlagning.
I USA fanns färdiga paneringskartonger att köpa, alltså smaksatt ströbröd i olika smaker; vitlök och persilja, chili osv.
Jag gör egen, tror inte ens det finns i Sverige, men lägger paneringen i en plastpåse och skakar, brukar ta vanligt ströbröd, örtsalt och lite citronpeppar, färsk persilja eller torkad vitlök.
Lägger ner kycklingfiléer - eller fläskkotletter- som jag först doppat hastigt i lite smält smör så att paneringen fäster för att sedan enkelt skaka påsen och ha ner i stekpannan och bryn till de är klara.
Goda blir det också och lite krispigare om man har krossade cornflakes i stället eller med ströbröd.
Servera med vildris eller en krispig sallad.
På slutet av stekning är det också gott att strö riven parmesan över.

Vi hade andra mindre dyra svagheter också, men kanske inte så nyttiga alla gånger: Dagobertmackor.
Bröd, formfranska men lite grövre. Majonnäs på, måste vara Hellamans annars blir det inte lika gott av någon anledning.
Sen ett salladsblad, skivade tomater riktigt saftiga röda. Lite svartpeppar på tomaterna och sen en god skinka eller kyckling.
Min favorit var nog stekt kyckling i bitar och knaperstekt bacon sen ett till lager över det med sallad och tomater.
Jag sa ju att det inte var nyttigt.
Men tusan vad fort det går att göra, i synnerhet om man tar skinka eller kalkon och då gärna med honungssenap ett lager på skinkan eller kalkonen också.
Perfekt snabb sommarmat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar