fredag 19 oktober 2012

Fredagsmat; smördegsinbakad fläskytterfilé med gorgonzola och salt & vitlökspotatis

Kanske passar det gott som en enkel men god fredagsmiddag.
Med en rulle färdig smördeg, en bit valfri ädelost ( riktig gorgonzola är såklart godast) och en enkel bit fläskytterfilé eller fläskfilé så har man en enkel men god bit mat ganska snabbt.
Precis sån där fredagsmat som i alla fall jag tycker är bra efter jobbveckan när man inte har tid att hacka, skära och mortla så mycket.

Potatisen jag ofta gör är så enkel att inget recept egentligen behövs.
Den här fina potatisen med tunt skal behöver bara tvättas av och läggas i en ugnssäker form.
Hacka något hål med en gaffel i skalet.


Ringla lite fin olja över, strö lite salt och pressa över riktigt med vitlök.
Man kan såklart variera med vilka örter man vill, men den här gången var det bara salt och vitlök på mina potatisar som sen åkte in i ugnen på 175 grader ca 45 minuter ( kan variera på potatissort och storlek på potatisen)
Ta och rör om potatisen två-tre gånger under ugnstiden. Skalet ska bli så där skrumpet och är gott att äta det med om man vill.

Ingredienser till filén

1 bit fläsk eller fläskytterfilé
1 ark smördeg ( finns på rulle i kyldisken eller kan såklart göras själv)
1 bit ädelost
2 vitlöksklyftor
4 små tomater
smör att steka med
salt & peppar


Bryn köttet så det blir en fin yta, salta och peppra.
Kavla ut smördegen och lägg i en ugnssäker form. Lägg sedan köttet. Toppa med osten och tomaterna. Då vår ena son inte äter ädelost så gjorde jag ena biten ostfri.
Pressa över vitlök och rulla sedan i hop som ett knyte.
Ställ in i ugn med potatisen på 175 grader och låt köttet gå upp till 65 grader,(ca 30-40 minuter, men använd termometer!)

Till köttet så gjorde jag en mycket enkel sås på grädde, en bit till ädelost och så lite pressad vitlök. Låt puttra tills osten smält och såsen blir lite tjock.

Så var det färdigt. Från start till mat ca 1 timme och det är väl ok en fredagskväll. I synnerhet när den mesta av tiden är ren ugnstid när man kan göra något annat.




Trevlig helg på er! // Lena



5 kommentarer:

  1. Tack. Precis vad jag letade efter till fredagsmat. från Stina

    SvaraRadera
  2. Åh jösses vad hungrig jag blev!! Ser så gott ut. Tror det är dags att fixa något fredagsgott. Trevlig Helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det, fast den här rätten åts en annan fredag just i dag.
      Gamla bilder :)

      Trevlig helg själv!

      Radera
  3. Å himmel vad detta lät gott!
    Sitter och tycker lite synd om mig själv som kommer att få äta lite snabbmat både ena och andra dagen nu i en tid framöver i väntan på nya köket. Men vilken tur jag har då som får kika in i alla andras kök och se vilka godsaker som bjuds där. :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera