lördag 19 januari 2013

Krämigt lyxig men enkel hummersoppa till fredagsmysmat

Så blev det fredag och en himla trevlig en.
Utomhus är det fortfarande vackert vintervitt som ett vykort och jag hoppas så helgen bjuder på samma magiska landskap som vecken gjort.
Ledig i dagarna tre!
Började helgen med en soft kväll med en lyxig men väldigt enkel hummersoppa. Krångligt är verkligen inte alltid bästa och med riktig grädde i soppan och ett gott bubbel ( ja i soppan också) kan det ju bara liksom bli bra.














Just fredagar efter jobbet vill man ju gärna att det ska gå hyfsat fort att få fram något riktigt lyxigt på bordet. Eller i alla fall riktigt gott.
Ska erkänna att barnen fick våfflor på deras begäran, inget vare sig maken eller jag var sugna på.
Som mamma till många barn har jag också lärt mig av en god vän- eller kom jag på det själv? Att i bland kan kan faktiskt ge barnen egen mat först. Antingen låtsas äter man med dem för syns ( eller samvetets skull) eller så äter man förrätt tillsammans, lägger barnen och så äter man varmrätt på tu man hand när barnen somnar. Fungerar ju också så där med tonårsbarn i samma familj :) Men även de uppskattar i bland att få äta utan två snattrande söta fyraåringar.
Carl kom springande häromdagen och frågade.
-Mamma mamma kan man tjata hål på riktigt i någons huvud?
-Nja så säger man mest men...( sen kom jag inte längre)
-Men pappa säger att jag tjatar hål i hans huvud när jag pratar i bland mamma! Gör jag det?
Tystnad.... ja men hallo vad svarar man. Det KÄNNS verkligen så i bland ju!
Och nu när de ska till logopeden. Kommer de prata mer då!?
Min man säger " stackars logoped, hon kommer inte få en syl i vädret och kommer be om omplacering sen"
Kanske skulle vi be om två logopeder så de kunde dela på bördan menar han.
De stora barnen tycker vi ska ta dem till en tystsyster i stället för en pratsyster

Carl i en snöhög. Söt som socker så vi hoppas logopeden står ut med hans "jag ska bara säga en sak och det är viktigt". Och det är det ju!







Soppan då.
Här har ni ett snabbrecept på en soppa som kan lura vem som helst att tro att ni stått framför spisen i timmar. Vilket ni inte behöver göra alls!
Ni kan dricka bubbel och lyssna på musik i stället; Etta Jones kanske och jag lovar er att januari blir en skönare månad helt plötsligt.















Ingredienser

2 kokta humrar
1 gul lök ( eller 3-4 schalottenlökar)
2-3 msk hummerfond ( ja man kan koka egen men jag hinner sällan det efter jobbet)
4 dl grädde
2 dl mousserande vitt ( jo man kan ta äkta champagnen men jag har sjuksköterskelön)
1 tsk Chipotlepasta
svartpeppar
smör att steka med

Ta ur hummerköttet och grovhacka. Lägg åt sidan.
Finhacka löken och stek mjuk i smör
Slå i grädden och fonden och låt koka
Ha i hälften av bubblet och låt sjuda lite så där lagom så det precis bubblar smått.
Lite svartpeppar och smaka av med salt.
Precis innan det är dax att servera lägger man i den hackade hummern. Vad ni än nu gör koka inte soppan mer utan bara håll den varm precis innan första bubblan men låt hummerköttet bli varmt.
Servera.


















Trevlig helg. I morgon ska vi ha kalkonmiddag för storsonen som fyllt 17 år. Får se om jag återkommer med bilder på en smaskig pippi! // Lena




16 kommentarer:

  1. Ha ha...känner verkligen igen det där med att prata hål i huvudet. Att få avsluta en hel mening är nästan helt omöjligt :-) Förstås är det också väldigt härligt med denna livsglädje och lust att få berätta och fråga om allt. Vilket jättebra tips på en soppa (älskar soppa) som både är enkel att göra men ändå ger en lyxkänsla. Och jag är övertygad om att mousserande vin är tillräckligt nog för att ge soppan en god smak. Det här receptet kommer jag prova snart. Förmodligen en fredag :-) Hoppas ni har en mysig dag när ni firar 17-åringen (tänk när min son är så stor :-)). Det magiska landskapet finns i alla fall kvar här i Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ni fick en riktigt skön helg!

      Radera
  2. Men gud vad gott, jag älskar både hummer och soppa :)

    SvaraRadera
  3. Ja hummersoppa är bland det bästa. Det är lite svårt att motivera runt 400 kr/kg för amerikansk hummer men ett sätt att göra det är att koka fond på skalen. Det blir ju en sån förbannat bra fond. De få gånger vi äter hummer så brukar vi äta den som den är med lite andra skaldjur och sen sparar jag skalen till dagen efter och kokar fond. Sen blir det soppa utan hummer dagen efter men väl på lysande hummerfond. Man kan dundra i en näve räkor eller en bit torskrygg.

    Vi var på Sri Lanka för några år sedan (många år sedan, faktiskt precis under tsunamin) och där kostade hummer inte ett smack. Man kunde köpa en grillad hummer med pommes för 30 spänn på stranden. Jag åt inget annat :-D

    Ha en fortsatt trevlig helg

    Anders, barariktigmat.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska erkänna att dessa humrar var köpta i kyldisken, vakuumförpackade.
      Men riktigt goda och speciellt i soppa :)
      Hoppas ni fick en skön helg med!

      Radera
  4. Vi mumsade också hummer igår, fast gratinerad. Är gott och lagom lyxigt med hummer.
    Min man tycket att båda barnen brås på mig när det gäller att prata. Ja, eller snarare hela min släkt...
    Hur har det gått med FB-sidan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg er hummer, den såg helt fantastiskt god ut!
      Och fb sidan har jag nog fått lite kläm på nu.
      Jag har lyckats få hit en länk till fb.
      tack för all hjälp :)

      Radera
  5. Jag har en hummer kvar i frysen från nyår. Den är perfekt att koka soppa på någon kväll. Och då får det blir just en sådan där på tuman hand-mddag. Frågan är väl bara hur man tar sig igenonm nattningen utan att somna själv. Hos oss är det oftast barn vs mamma/pappa 1-0.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är lyckligt lottade och har killar som brukar somna ganska snabbt och smidigt på kvällarna. Nattsuddare och problem har vi för visso haft, men just nattningen har alltid varit smidig :)

      Radera
  6. Soppa är gott och värmande så här års och hummer är aldrig fel... Kram!

    SvaraRadera
  7. Skylten på hönshuset köpte jag i vår zooaffär i stan för ett tag sedan. Den tillhör kedjan Djurmagazinet i fall ni har någon sån i närheten, så kanske de har....

    SvaraRadera