söndag 17 juli 2011

Ljuvlig omelett efter kattungebus


Blev väckt väldigt tidigt i dag men inte av barnen utan av vår ljuvliga kattunge som 18 åriga dottern räddat från kattungedöden på en bondgård. Han var som en vildkatt från början men nu efter bra några dagar så spinner han och sover till och med i tvillingarnas famn. Rumsren är han också och då är han väldigt liten, allt för liten för att egentligen tas från sin mamma.
I skrivandets stund ligger han på en matta framför Leo som spelar sin gitarr och Carl sjunger " Lille katten akta dig", står han ut med det har han ett gott psyke!
Han satt nedanför min säng i morse och pep och ville bli klappad, så jag gick upp innan barnen och gjorde en omelett på lite vad som fanns i kylen.
5 ägg, några matskedar vatten, 1 hackad röd lök, några halva cocktailtomater, lite skivad parmaskinka, basilika och hackad chili.
Rör i hop allt och stek en liten stund men låt den bli färdig i ugnen på 175 grader till osten bubblar.
Gott och jätteenkelt!






Medan omeletten var i ungen så förberedde jag kycklingen till i kväll, la ner olika kryddor, hackad chili, salt, finhackad lök. Hällde på lite olivolja, pressad lime vinäger, flytande honung och rörde om.
La sen ner kycklingen i byttan och fyllde den med de nu urkramde limen, samt en del av röran som blev.
Den här byttan har ett tätt lock, så när man fyllt den och stängt locket kan man liksom skaka den så kycklingen blir väl marinerad men utan att ha massor av marinad.
Någon gång på dagen om jag hinner skakar jag den igen.
Avslutningsvis strödde jag flingsalt på kycklingen, skakade en gång till. Men den här gången var locket inte helt stängt upptäckte jag så den mesta av marinaden kom på diskbänken och mig.
Nåväl, det blev bra till slut och nu ligger den och gosar till sig i kylen över dagen medan jag ska hitta på något med barnen. Tror det blir en sväng till min systers stall så barnen får en ridtur.










Ha en trevlig dag, jag återkommer när jag lagat klart kycklingen! // Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar