tisdag 26 juli 2011

"När man inte har så mycket tid efter jobbet färsbiffar. Och vad är det för fel på städhjälp?


Man kan ju tycka att jag borde hinna städa i alla fall lite men och det gör jag ju också, med betoning på lite. Håller efter det värsta och när dammråttorna vinner kampen brukar jag ta hit städhjälpen.
Rör inte min RUT säger jag bara....och nej jag förstår inte varför det skulle vara mer ok att ha ROT för att de mer traditionellt manliga sysslorna.
Vem orkar och vem hinner både jobba och sköta det bra, hinna med att vara en engagerad mamma med lite ork och kul, samtidigt som man ska hinna med det sociala liv man har, sin man och sig själv också OCH sköta matlagning, tvätt och städning?
Utan att till slut gå in i väggen eller bara tappa all ork?
Jag har inga höga krav på ett dammfritt hem, lagom stökigt är ok för mig. Men jag lägger hellre min tid på att läsa sagor för barnen eller åka till badhuset på min lediga dag osv mot att städa i 4-5 timmar.
Så jag är väl inget hemmafrumaterial helt enkelt, hur kul jag än tycker det är att laga mat!

Men i går var jag huslig eller rättare sagt jag var lite smart och tog mig en kvart på kvällen och förberedde lite Make Ahead. Gjorde i ordning en sats med köttfärs som jag kryddade och hade i hackad lök och lite baconklipp i och ställde den i en bytta i kylen över natten.
Hemma efter jobbet i dag gick det fort som en dans att få middagen färdig.
Formade köttfärsbiffar och ringlade runt en bacon skiva som fästes med tandpetare.
Stekte dem men inte helt klara utan de fick efter stekas i ugnen på 175 grader med en skiva ost över sig och massa hackade solmogna tomater som jag la med i formen.
Hade i en liten skvätt grädde också som baconen kunde ge lite smak i.
Potatisen den här årstiden skalar jag inte så den går ju väldigt fort att få fram.
Sen när potatisen kokade och biffarna stektes klart så tog jag färsk bladspenat, blandade med mer hackade saftiga tomater, lite kapris och ringlade olivolja över.
Middagen var klar på den tiden potatisen tar att koka eller lite till, max 30 minuter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar