söndag 31 juli 2011

Barn, karriär, kvinna och Tagliatelle med Gorgonzola.





-Nej jag väntar lite med mer krävande jobb till barnen är större.
-Jag jobbar 75% nu när barnen är små. Lars har svårt att jobba deltid med sitt jobb, så jag gör det så barnen får kortare dagar på dagis.
-Jag tänkte plugga vidare sen när barnen blir större.
Känns igen?
I alla fall jag har flera bekanta som yppat liknande under åren.
Jag har inget typiskt karriärjobb alls, har dock haft en mellanchefstjänst nyligen och fick så ofta frågan " men är det så smart med småbarn?"
Hur många manliga mellanchefer får den frågan tror ni? Förmodligen väldigt få.
Nu har jag en vanlig anställning och får frågan " men varför jobbar du 100%, är det så smart med småbarn?"
Hur många pappor med småbarn får den frågan?
Inga alls förmodligen.

Jag tror många kvinnor lurar sig själva lite, man har ett mindre kul jobb som inte "kräver" så mycket kanske. Är barnen sjuka är det ingen katastrof om man vabbar, inga stora möten ställs in, inga högar på skrivbordet växer.
Inget jätteansvar och ingen jättelön och som sagt när barnen är sjuka vabbar mamman. Pappan har ofta ett mer krävande jobb där det mer märks om han är borta.
Någon jobbar oftast deltid i familjen och någon är ofta en kvinna.
Att ha ett lite mer krävande jobb, att satsa lite på sig själv också och inte ställa sig på hold yrkesmässigt i massa år genererar inte alls alltid i mindre tid med barnen tror jag. Men man kanske måste tänka om.
Planera lite, strukturera sig men också stå ut med lite skit i hörnen och ostrukna kläder.
I stället för att jobba deltid och vara den som fixar, städar och handlar mest på de där procenten man nu gick ner i tid kanske man lika gärna kan jobba 100% eller ta det där lite mer spännande jobbet fast barnen är små.
Många sådana jobb genererar i lite högre lön som man kan hyra in den där städhjälpen i stället för att själva göra det medan pappa jobbar och barnen leker själva.
När man väl slutat jobbet kanske man kan göra något kul i stället tillsammans.
Många sådan jobb har också en annan frihet med att kunna göra en del av jobben hemma, vilket ju är perfekt som småbarnsförälder.
Så får ni chansen. Våga prova ta det där lite mer krävande jobbet, men lite mer spännande och med lite mer lön.


I dag har vi ätit smördegsinbakad fläskytterfilé med tagliatelle och Gorgonzolasås. En kaloribomb så här till söndagsmiddag efter jobbet mellan städning av huset och tvätt.
Stekte på fläskfilén och skar en skåra som jag fyllde med Gorgonzola.
salt & svartpeppar.
Rullade in den i ett ark med smördeg och hade sen in i ugnen på 175 grader och med stektermometer till 72 grader.
Kokade upp en gräddsås med massa svartpeppar och en rejäl bit Gorgonzola som fick sjuda på svag värme .
Sedan tagliatellen till och lite ugnsbakade stora tomater med örtsalt på.










Innan kvällen är slut ska jag göra en sats med köttfärs med keso och rivna morötter som får stå i kylen till jag kommer från jobbet i morgon då det blir en snabb middag med köttfärslimpa.
Perfekt att förbereda lite kvällen innan!
Och rätt husligt :)

2 kommentarer:

  1. jaha och skulle inte du jobba deltid nu själv?
    Hur kommer det sig att det passar helt plötsligt att du gör det och inte din man?

    SvaraRadera
  2. ett medvetet val som kan ändra sig då situationer och möjligheter ändrar sig. Just nu passar det bäst av tider min man har jobbmässigt inte genererar i kortare dagar för barnen, utan i så fall får han ta bort dagar per månad. Vilket helt enkelt inte hjälper barnen eller mig just nu.
    Nästa år kanske det är tvärtom.

    SvaraRadera