måndag 12 november 2012

Paprikakyckling i ugn och lata dagar

Enkelt och gott men ändå smakrikt och vällagat.
Kyckling i kombination med paprika, paprika och mer paprika blev det här en god middag med ganska ont om matlagningstid.
Jag köpte för ovanlighetens skull kycklingfiléer, jag som tycker bäst om hel kyckling då köttet är mer smakrikt och saftigare.
Men som sagt, den här rätten var inte fy skam den heller då den blev färdig, tvärtom!

Ingredienser
4 kycklingfiléer
1 röd paprika
1 grön paprika
3 schalottenlökar
10 champinjoner
1-2 msk paprikapulver
3 dl grädde
1 msk ajvar rejlish
1 msk kycklingfond
½ tsk cayennepeppar
2 tst sambal oelek
2 vitlöksklyftor



Stekt paprika i olika färger, kryddad med paprikapulver

Stekt kycklingfilé med paprikapulver












Skiva svampen och finhacka löken och bryn dem och blanda sedan i hop alla ingredienser.
Varva sedan kyckling och grönsakerna i en ugnssäker form.
Rör i hop grädde, ajvar rejlish , kycklingfonden, sambal oeleken, pressad vitlöken och lite cayennepeppar och häll över kyckling och grönsaker.
Ställ in formen i ugnen på 175 grader ca 20 minuter tills kycklingen är helt genomstekt.
Servera med ris och en grönsallad.















Annars blir det väldigt lite matlagning denna vecka från mig, jag ska på kurs några dagar och tänker låta mig serveras mat på hotellet där. Ganska skönt faktiskt en kulen novembervecka även om det är en jobbkurs! (Jag har ju ett sånt himla roligt jobb, vilket gör det så mycket bättre.)
Familjen får frossa i pulvermos och fiskpinnar dessa dagar innan jag återvänder och slungar en fasan på en kvart igen.


Avslutar med att bjuda på lite goda frukostbilder från vår helg.
Baconlindande dadlar, lite grapefrukt och små kex med philadelfiaost med stenbitsrom








Killarna har börjat med julfrossandet som ni ser. Jag som är en ganska sansad julperson har fått två jultomtar till söner som ska gå på tomteskola då de blir stora och jobba som jultomtar.
Just nu skriver de listor och inte önskelistor utan listor över barn som är snälla och gör som deras mammor säger. Hoppsan, undrar vad det kommer i från ;)

Tomten Carl hugger in.



Smördegsknyten med bacon och västerbottenost. Ingen smalfrukost kanske, men är det jul så är det ;)

Tomten Leo














Hoppas ni får en bra vecka :) // Lena





13 kommentarer:

  1. paprika och kyckling är en oslagbar kombo:) Och vilken söt tomtenisse...Fick han diska sedan? hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomtenissar, det är två men enäggstvillingar ;)

      Radera
  2. Den kycklinggrytan är helt i min smak! Tomten likaså! Hur söt som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. otroligt god och så enkel och du, det är två tomtar :)

      Radera
  3. Wow, vilken lyxigt god helgfrukost och vilket trevligt sällskap:)

    SvaraRadera
  4. Den paprikakycklingen såg verkligen inbjudande att hugga in på!
    Och vilka söta små tomtar som redan flyttat in hos dig. :)

    SvaraRadera
  5. Som alltid när jag tittar in hos dig blir jag så hungrig. Det ser såå gott ut!

    SvaraRadera
  6. Lagade Paprikakycklingen i kväll och den var jättegod. Blir fler ggr

    SvaraRadera