fredag 29 juli 2011

Bettys ljuvliga tomatsoppa





När jag var i 20 års åldern jobbade jag på en båt i Väst Indien. Vi gick mellan Antiqua och Grenada och jag gjorde allt från att diska till att städa hytterna.
Mycket fritid emellan jobben och när vi befann oss i de olika hamnarna som alltså inte tillhörde nationellt vatten fick inte vi som inte var från USA jobba.
De från USA fick storstäda och vi andra var lediga och kunde utforska ön vi var på, sola och snorkla.

På båten hade vi en kock som hette Betty från USA. Hon var stor och rödhårig med ett hett humör, en gång blev jag så topp tunnor arg på kvinnan att jag packade mina saker och tänkte mönstra av på minuten. Jag packade väskan och min vän från England kom ner till hytten vi delade och sa " Du vi är liksom på The Pitons. Det går inga flyg härifrån...ska du verkligen gå av HÄR"
Nej det kunde jag inte såklart insåg jag.. Nu kröp Betty till korset och när jag satt där på stranden och längtade bort i den ljumma svarta karibiska natten så kom hon ner dit ångerfull med en flaska gott vin som vi delade. Som kompensation för att hon varit dum fick jag önska mig vad jag ville till middag en dag sa hon.
Hon visste att jag skulle välja hennes ljuvliga tomatsoppa med krutonger som jag älskade!
Trolleri, allt blev bra och vi blev vänner igen och för alltid. Jag var fast och förlät henne.
Hade ni ätit hennes ljuvliga tomatsoppa hade ni förstått att man förlåter vad som helst då.

Jag har tyvärr inte kvar Bettys recept längre, det försvann i någon flytt för länge sen.
Men har gjort en många gånger ur minnet som i alla fall är nära. En regnig dag när jag plötsligt inser att massa tomater i skålen börjar sjunga på sista versen så tänker jag på Betty, Väst Indien minns hur det var att vara 20 år igen.

Bettys tomatsoppa.

10-12 stora tomater -man kan fuska med krossade tomater på burk om man vill
En stor gul lök
Fin olivolja, ca 2-3 msk
4 klyftor färsk vitlök
En kruka färsk basilika
en dutt salt
en liten dutt svartpeppar
2-3 dl grädde eller creme fraiche
ett stort kryddmått cayennepeppar och om du vill ha mer hett, 5-10 droppar tabasco
Någon tesked socker och aningen lite vinäger.

Hacka löken och skala vitlöken och fräs i en kastrull.
Skålla tomaterna i hett vatten och pilla bort skalet, kör dem sen i mixer till ett tomatmos
Lägg i tomatmoset med löken och vitlök, lite färsk basilika (halva krukan), salt, svartpeppar och socker.
Tillsätt grönsaksbuljong ca en liter så att soppan får lagom soppkonsistens.
Koka minst en timme, gärna 2-3 h.
Tillsätt grädden eller creme fraichen och smaka av med cayennepeppar peppar och ev tabasco eller vinäger.

Dekorera med lite färsk basilika och servera med ett gott bröd.
Tack Betty, den är verkligen ljuvligt god om än gjord ur minnet och plättlätt att göra!




3 kommentarer:

  1. Det här receptet av tomatsoppa var det godaste jag någonsin provat.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, en riktig höjdare.

    Lena

    SvaraRadera
  3. häll man i grädden/craime freshen på slutet lr från starta?

    SvaraRadera