torsdag 14 juli 2011

kycklingspett med tärnad vitlökspotatis





Innan vi åkte i morse så la jag kycklinglår filéer i marinad av 1 dl olivolja, 3 msk tomatpuré, 2 stycken pressad vitlöksklyftor, 2 msk honung och salt.
Där fick den ligga under dagen och tina i marinaden innan jag sen trädde upp den på små spett.
Väl hemma efter den rätt korta bad utflykten





så hackade jag potatis i tärningar med två gnälliga, trötta killar runt benen.
Läste i en artikeln i "Mama" att tvillingmammor lever längre, är starkare och friskare än andra kvinnor. Personligen önskar jag och kanske är det så att man behöver mer tålamod. Att i tre timmar höra " mamma, mamma, mamma" av den ena som vill gosa och läsa sagor, medan den andre leker Pippi pirattjuv med en gammal mini innebandyklubba med en strumpa på som häst och en tågbanebit i trä som svärd.
Ja det tar lite på orken kan jag säga och det är tur kanske då att man enligt artikeln har lite extra kraft ;)
Till slut var i alla fall potatisen hackad i bitar och stekt i olja och smör och fick efterstekas i ugn för att bli helt mjuk och få lite frasig yta.
Till det gjorde jag också en kall sås med gräddfil, majonnäs, lime och pressad vitlök
Gott blev det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar