fredag 11 november 2011

baconlindad fläskfile i ugn med hemgjord klyftpotatis





Så otroligt enkelt att slänga i hop en fredag efter jobbet. Sköter sig nästan själv och det var precis sån mat jag behövde laga efter en stressig men givande dag på jobbet.
Jag jobbar som anestesisjuksköterska och medicinskt är det otroligt intressant men kräver en hel del. Det är också ett jobb i livets ytterligheter, jag är med när barn föds och jag är med när människor dör.
Det tar på krafterna då man ger så mycket av sig själv.
Men som sagt var väldigt givande och jag har ynnesten att ha nått det mål jag hade som ung när jag en gång läste till undersköterska. Nä nu var jag svenskt blyg, det har så klart inte kommit gratis till mig! Men jag har i vilket fulla fall nått mitt mål.
Jag hoppas ni andra nått eller når era mål i livet.

Men nu är det fredagskväll och fredagsmys och här är receptet.


Ingredienser:
1 putsad fläskfilé
1 paket bacon
2 hackade tomater
4-5 champinjoner delade i bitar.
3 dl grädde
1 paket mjukost med baconsmak


Baconlindad fläskfilé är precis vad det låter, filé man lindar bacon runt.
Bryn den först så den får lite stekyta.
salta och peppra.
Linda bacon runt filen och lägg i ugnsformen, ha i champinjoner skurna i bitar och hackade tomater. Sätt i en stektermometer!
In i ugnen på 225 grader och ha i ugn tills temperaturen är 72 grader, då är den perfekt och det tar ca 30 minuter beroende på storlek på filén.
Mosa ihop osten med grädden och slå sedan över den i formen den sista kvarten





Klart. Servera med potatis, tagliatelle eller ris. Jag gjorde hemgjord klyftpotatis. Också en "skötersigsjälvrätt"

Klyftpotatis:
5-6 stora potatisar , tvättade men med skalet kvar.
1 dl olivolja
flingsalt.

Dela potatisen i klyftor, lägg i ugnsform och rör runt olivoljan och strö på flingsalt. In i ugnen ca 45 minuter på 175 grader.
Passar alltså perfekt med filén ovan om man lägger in potatisen 15-20 minuter innan filén så blir allt klart samtidigt. Kan det bli bättre en fredagskväll :)

4 kommentarer:

  1. Min sambo gjorde detta idag KANON gott =)

    SvaraRadera
  2. Visst är det gott!
    Ps, vad fina barn du har!

    // Lena

    SvaraRadera
  3. Min sambo gjorde detta i lördags på Ytterfil,smarrigt. Det blir Nyårsrätten. Helén :-)

    SvaraRadera