fredag 22 juni 2012

Midsommarmat: Räksill och gubbröra









I går blev det en försmak av sillunchen med bara enkelt upplagd sill och ägg efter åter en sen dag på jobbet
Men åter, enkelt är så gott.


Midsommar är verkligen en helg jag tycker om och vi har verkligen en traditionell midsommar som sett ungefär likadan ut sen jag själv var barn. Vi firar i samma lilla by som jag firat mina barndoms midsomrar i då min pappa bor kvar där. Det är traktor och vagn dit, dans runt midsommarstången och picknick i det gröna.
Sen mat hos min pappa där vi alla lagar något och tar med.
Buffén har fått nya rätter med inspiration från Thailand då min svägerska kommer därifrån och ofta bidrar med Chicken satay och glasnudelsallad.
Självklart finns många traditionella rätter; som gubbröran, laxen, sillen. Men den har också utvecklats och nya varianter tillkommit.
Min brorsdotter Lisa har beställt min räksill som är en sån ny sill som jag gjorde en midsommar med för lite tid till matlagning och köpte alla ingredienser färdigt. Nu har jag mer tid och gör egen sill och skagenröra. Men den är absolut lika god med den färdigköpta sillen och skagenröran med om ni har ont om tid.





Kanske har ni som jag hade för några år sen på tok för lite tid och ändå vill äta en god sill.
Ni får kort från den midsommaren också, 2010. Maken ställde in kameran fel och alla kort blev svartvita!















Ingredienser

1 stor burk inlagd sill.
1 burk skagenröra ( köpt eller gör själva)
1 burk handpillade räkor- de finns jättegoda men dyra på glasburk både på Coop och Ica. Köp inte de där för salta i lag i plastburk!
1 grönt äpple, skalat och i mindre bitar
1 liten burk löjrom ( stenbitsrom går också)


Blanda i hop alla ingredienser och toppa med löjrom.
Klart!



Jag tror det är Leo, men eftersom kortet är just svartvitt kan jag inte helt säga då de hade lika tröjor i olika färger. Så är det att vara förvirrad tvillingförälder!







Jag har fått två mail om recept på min gubbröra från dotterns student .
Så här får ni den med.





Ingredienser
300 g matjessillfiléer
4 hårdkokta ägg
1 grönt äpple ( syrligt)
2 msk hackad gräslök
½ rödlök
3 dl gräddfil
1-2 msk majonäs
1 msk sillspad


Hacka sillen, äpplet, löken och äggen.
Rör försiktigt i hop med majonnäsen, gräddfilen och lite sillspad.
Blanda ner gräslöken men spar lite att dekorera med.
I bland har jag kokt hackad potatis, i bland inte. Om man tar det så är det lagom med ca 4-5 kalla kokta potatisar som också rörs ner.


Hoppas ni får en riktigt trevlig midsommar// Lena



2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! Ni ser ut att ha haft en riktigt god och trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  2. tack det har vi. Fast de här svartvita bilderna är två år gamla. Men det var en bra midsommar både då och i år !

    SvaraRadera