fredag 22 november 2013

Jultävling och bakvrak


Ni som följt mig ett tag vet ni att jag är usel på att baka.
Min syster säger att det fattas en gen hos mig. Jag saknar för övrigt sygenen också och så även min syster, så det verkar vara något ärftligt.
Nu är det dax för årets julmarknad och jag säger äppelkäckt att jag snor ihop lite julgodis.
Hallo, vad fick jag den tron ifrån?!
Sist köpte jag färdiga kola och virade in i små söta påsar.
I år så panikade jag då vattkoppor, mycket jobb och maken som reste bort en vecka kom samtidigt som den stundande julmarknaden och beklagade mig på facebook.
Mina kära syskon roade sig hjärtligt i tråden, min bror tipsade mig först om en pepparkakshustävling. Min syster hakade på och skrev " Varför tänker vi på bakning och vår storasyster i en och samma tanke?"
Och svarade på sin egen fråga med följande " Kanske för att hon är så bra på det?...... Eller så vill vi bara höra hennes dråpliga historier när hon ändå försöker... Knäckkoket som gick alldeles uppåt väggarna, godisbaket förra årets marknad och dom oräknerliga limtuber som avverkas i pepparkaksbyggen genom åren i ett desperat försök att finna julstämningen (NEJ INTE ÄTA AV PEPPARKAKSHUSET BARN DET ÄR FARLIGT)"
Nåja, jag är bra på mycket annat. Så det så!











Men till tävlingen nu. I samarbeta med företaget Fyrklövern lottar jag ut en jättesöt tomteservis. Fyra kaffekoppar med fat och assietter samt ett kakfat.
Serien heter Åsas Tomtejul
Vad jag vill ha av er är era bästa fusktips ni gjort eller känner till. recept eller historia om hur ni eller någon fuskat med att få till skolornas och förskolornas , fotbollslagens, handbollsklubbarnas osv frågor om bakande när ni inte kan, hinner eller vill. Hur gör ni?
vad bakar ni?
Eller vad köper ni?
Tipsa mig innan den 15;e december så kommer servisen till er lagom till julkaffet!

/ Lena


6 kommentarer:

  1. Köpta tårtbottnar, trycka ut lämplig form med kakmått (hjärta, stjärna, cirkel eller vad som nu passar bra) och sen garnera med valfritt frostingklegg. O så en vindruvehalva på toppen, ser jättetjusigt ut! Är det sen choklad i frostingen har du halva inne bara på det.

    Här blir det nog en "pepparkakestuga" av masonit i år. Så inte katten äter upp den. Tror pepparkakor kan ha "intressant" effekt på kattens mage...
    *kramar* /Trollmamma

    SvaraRadera
  2. Skäms för att erkänna det, men jag har köpt både lingonkransar och julbakverk i andra klasser/klubbars stånd för att sen packa om och lämna in. True story!

    SvaraRadera
  3. Köp färdiga muffins, fyll med en tårtmoussemix från affärens hylla och tryck ut en cirkel från ett färdigkavlat marsipantårtlock som lock på. Dekorera med färdigt pyntgelé i olika färger och lite glittrigt strössel och vips har du julkulecupcakes! :) Hur julkuligt som helst!

    Trevlig adventshelg till dig, kramizar!

    SvaraRadera
  4. Haha! Vad roligt i sin sorgsenhet. Jag har antingen varit jätteduktig och bakat fina grejer eller helt struntat i det och sagt att jag inte pallar. Lite schizofrent så där :)

    SvaraRadera
  5. Så fin servis

    Såhär har jag gjort nångång...färdig rulltårta,skär i skivor,vispa grädde och klicka/spritsa på rulltårtan,dekorera med mandariner/clementiner :)

    SvaraRadera
  6. Ojoj, så mycket fantastiska bakverk och desserter som jag "snott ihop" på
    en kafferast, i huvudet alltså, i teorin är jag ett bakgeni, men det är då
    i teorin, suck! För hur många gånger har jag inte blivit tillfrågad om jag
    inte kan baka den och den sortens kakor, eftersom jag är så duktig, hmm!
    Men eftersom jag hela tiden har hamnat, och hamnar i dessa situationer
    har jag blivit tämligen kreativ med åren, vet exakt vilket typ av kakmix som
    smakar ok, osv.. Sen har jag "dammsugit" nätet på jakt efter enkla toppings
    som man kan kladda på, så det ser proffsigt ut! Har även köpt Ekströms
    pannacotta osv, som jag gör själv, så tekniskt sätt är det ju inga osanningar
    jag har ju gjort dem... Men summa summarum, så skulle det förmodligen
    varit billigare att lämna pengar direkt till klasskassan, för att slippa detta
    obehag! Så med kakmix kommer man långt!
    Ha det gott/ Marie i stormiga Visby
    ragna_marie@hotmail.com

    SvaraRadera