måndag 25 februari 2013

Trist köttfärslimpa? Inte den här med tackoschips i smeten!


Man tager vad man haver sa ju hon ju fru ( eller vad hon fröken) Varg. Eller hon sa väl inte ens det när jag tänker efter utan är tydligen en myt.
Nåväl, hos oss tar jag ofta vad som finns i frysen och kylen och hittar på rätter med inspiration mest från andra matbloggar och bläddrande i kokböcker.
Den här rätten är inspirerad från USA ur bloggen Framed Cooks. Med lite justeringar och konceptet av fru Varg blev det en taco inspirerad köttfärslimpa med smulade majschips i smeten.
"Fett gott" sa 17 åringen och vräkte i sig tre portioner och jag håller med. Riktigt gott.
Eftersom den är så lätt att göra och lika enkel att göra två som en i ugnen. Gör dubbel sats och ha till matiga smörgåsar en dag. Eller lägg en i frysen och ta fram för de där stressiga dagarna ni vet. När man klockan är fem och man inte tagit fram något att laga och pizza alternativet lockar.



Ingredienser

1 kg nötfärs
2½ dl finkrossade nachoschips, jag hade chilismak hemma
1 ägg
1 påse tacokrydda ( eller hemgjord såklart!)
6 dl riven ost, jag hade västerbotten och vanlig hushållsost. Jag tror annars att cheddarost är kanon att ha i.
½ burk tacosås till färssmeten och lika mycket att hålla på den färdiga köttfärslimpan
3 dl gräddfil
Sen hade jag en halvt paket bacon jag stekt i bitar och la i smeten och några tomater jag dekorerade med.
Krossa chipsen riktigt fint i mortel eller mixer så att det blir som brödsmulor.


Blanda köttfärs, ägg, kryddor, ost och såsen.


Forma den till en köttfärslimpa och ställ in i ugnen på 150 grader ca en timme, se till att den inte blir för bränd. Man kan behöva lägga på lite folie på slutet. Den får heller inte vara i ugnen för länge. Torr köttfärslimpa blir ingen glad av.


När den var färdig så toppade jag med resten av tacosåsen, lite gräddfil och rörde runt det som rann ner i formen så det blev lite såsigt.

Inte så vacker kanske, men jösses vad gott.
Kommer absolut göra den igen och då med mer klassiska tillbehör till som hackad jalapeños, cheddarosten och svarta oliver.
Ni måste verkligen prova!


Annars har vi mest soffhängt här
Hela familjen har legat i influensa några dagar.


Hur de orkar busa mellan febertopparna begriper inte jag. Jag vill helst bara ligga i soffan och titta på film och sova!


Trevlig måndag i alla fall / Lena

12 kommentarer:

  1. Jag lovar testa! Säkert redan till helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite variant till fredagstackosen, kanske en måndagsfärslimpa :)

      Radera
    2. Testade receptet i lördags och det blev supergott! Kommer jag laga fler gånger.

      Radera
  2. Himmel så gott! Det där gör jag av kalkonfärs. Mums - familjen kommer att älska mig! Kram!

    SvaraRadera
  3. Köttfärslimpa på en macka är ju sååå gott!
    Hoppas ni är på bättringsvägen. Jag har en kruppis här hemma, vi andra har klarat oss än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det, nästan godare än själva middagen :)

      Radera
  4. Vi kommer absolut också att testa, det låter ju absolut hur gott som helst. Vi är inte svåra på tacoalternativ, för den vanliga tacosmiddagen har vi faktiskt tröttnat på:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja vanliga tacos kan bli lite för mycket. Men om man hottar till det på olika sätt så kan det ju bli hur gott som helst med texx mex. har ni kikat in hos bara vanlig mat. Han har massa goda texmex rätter!

      Radera