måndag 11 februari 2013

Köttfärssoppa och omatchande strumpor

Jag har varit ledig i dagarna tre nu och jag måste erkänna att jag gjort väldigt lite nyttigt. Men vi har haft det väldigt skönt!
Ingen tvätt har vikts utan ligger där som en stor bumlehög och glor på mig. När jag letar efter matchande strumpor hör jag minsann hur den fnissar hånfullt åt min lathet.
Dammänglar har jag i och för sig tagit tag i, med händerna när de virvlat förbi mina fötter.
Vad har vi gjort då?
Jo spelat spel, vanliga alltså och inte dataspel. Försvunna Diamanten, lilla Monopol, Dinosauriespelet, Piratspelet och lite annat.
Vi har ätit hemlagade våfflor till frukost efter att vi sovit länge.
Citrusmarinerat en helstekt kotlett som stekts långsamt på 80 grader i flera flera timmar till perfekt mörhet.
Vi har ätit glass och druckit varm choklad.
Lekt ute och konstaterat att de dyra ullunderkläderna visst killas och sticks.
Tittat på film, läst böcker.
Nya favoriten är Sjörövar Rakel och kapten Snorfinger till barnen. Och min nya bok av Paul Auster "Sunset Park" har inte gjort mig besviken. Det gör han i och för sig aldrig den där Auster. Har ni inte läst något av honom så för Guds skull gör det!














Sen har jag kokat soppa, köttfärssoppa, tackosoppa, köttfärsgulasch eller vad man nu kallar den beroende på val av kryddor.
Jag gjorde en dubbel sats och frös in. Soppa är perfekt mat att ta fram en kulen dag, som någon sa : Varm soppa tröstar frusna själar. Nu är inte min själ så frusen, men det värmer gott i magen efter en dag utomhus. Eller som mat att ta med sig utomhus i en termos.



Väldigt enkelt är det också att göra. Man behöver knappt en recept, men ni får det på en höft i alla fall.









Ingredienser

6-7 potatisar
2 gular lökar
2 morötter
½ kg köttfärs
2 burkar krossade tomater
salt & peppar
4 hackade vitlöksklyftor
1 liter buljong ( jag använder fond ca 3 msk och vatten)
2 tsk paprikapulver
2 krm cayennepeppar
3 tsk chilipulver
















Skiva potatisen i tunna skivor.
Hacka löken och vitlöken.
Riv morötterna ( barn som petar bort skivade morötter tenderar att äta rivna i soppor och grytor då de inte syns.
Petar de bort lök så riv löken också för smaken brukar de gilla men inte i bitar som syns)
Bryn köttfärsen och salta och peppra.
Ha över paprikapulvret, cayennepepparn och chilipulver
Ha i resterande ingredienser och ha i vatten så det täcker allt så potatisen kokas i grytan.
Sen kan man krydda med valfria kryddor, tacokrydda, spiskummin eller vad man nu gillar!
Sen ska soppan bara koka tills potatisen är mjuk. Ev kan man behöva späda med lite vatten om den blir för tjock
Vill man variera soppan så byt ut potatisen mot stora makaroner av något slag.
Då blir dessutom soppan klar på 15 minuter.
Perfekt snabbmat alltså och så mycket godare och nyttigare än vad man annars lockas ta hem för halvfabrikat från affären.

Är man så här trött när man är på väg ut i bland så kan ni ju tro hur trött och hungrig man är när man sen kommer in!
Carl somnade på golvet när jag hjälpte Leo med kläderna.





Nu ska vi bege oss ut i snöyran och planen är att grilla korv i skogen. Kanske i omatchande strumpor, men vad gör det om hundra år :)
Trevlig måndag! / Lena

11 kommentarer:

  1. Det ser som vanligt väldigt gott ut! Jag tänker på när min dotter var liten och somnade på köksgolvet med overallen på fem i tolv på nyårsafton. Hon ville så gärna se raketerna :) men det fick vänta till ett annat år. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh liten, blev hon besviken eller tänkte hon inte på det sen?

      Radera
  2. Hej fina du! Läste ditt förra inlägg också. Klara jag gillar din blogg. Den är jättetrevlig. Och jag är imponerad över det du får till i din vardag med tanke på hur stor familj du har. Apropå omatchade strumpor, som väl är en klassiker. Framför allt hos barn så har jag en vän som gick till jobbet (och var där hela dagen) i omatchade skor. Han upptäckte inte det förrän han var på jobbet
    :-) Härligt befriande, tycker jag. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen din blogg :) Hittade hit via http://www.peachloveinfood.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittat hit!
      Hoppas du kommer trivas.

      Radera
  4. Höll på att få hjärtsnörp när jag såg att du funderade på att stänga ner detta kök för en tid. Det glädjer mig att se att fler inlägg har dykt upp sedan dess. Fortsätt förgyll min dag på ditt personliga sätt, det är uppskattat och magiskt att se hur du trollar i din vardag för att få den att fungera. Speciellt för en som inte har några barn att ta hand om och där vardagen ändå känns stressig och hysterisk ibland.

    Kram på dig och ha en fin Fettisdag, hoppas du får dig en stund att njuta av en semla!

    SvaraRadera
  5. Köttfärssoppa är himla fint, har nyss satt i mig en stor skål Köttfärssoppa med vitkål och senap. Mmm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. med senap?
      DEt har jag inte provat, Hur gör du då?

      Radera
  6. Jag kan bli riktigt avundsjuk på föräldrar som berättar att deras barn kan somna här och där. Något sådant skulle mina aldrig komma på ens! :-D
    Vill ha receptet på din citrusmarinerade kotlett. Finns den redan eller har du recept på G?

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi är inte heller så vana eller bortskämda med det, jag tror snarare Carl hade en liten släng av något som inte helt bröt ut.
      Flera barn runtomkring har legat i influensa, men inte vi för ovanlighetens skull!
      Men lite tagna/ trötta har de varit i helgen som var.

      Recept på kotletten kommer i veckan :)
      Kram

      Radera