onsdag 27 februari 2013

Orka jobba heltid med barn och familj?

Ja hur gör man det?
och varför är frågor jag faktiskt inte så sällan får.
Jag har aldrig hört min man få frågan däremot, undrar varför?

Nåväl hur orkar man då med stor familj, hus, krävande jobb?
Jag ska inte skriva något rosa fluff blogginlägg om hur enkelt det är jämnt, för det är klart att jag inte dansar på rosa moln av rosenblad alla dagar jag heller. Gör någon det tänker jag " Ji vad äter människan för lyckopiller?"
Men om jag nu ska rannsaka hur bra jag/ vi har det, ja då blir det åt det fluffiga hållet i alla fall.
När jag vaknar trycker jag på en knapp och jag får kaffe kokat utan att behöva tända eld i vedspisen först som min mormor fick göra när hon var småbarnsmamma.
När jag väcker mina barn vaknar de utan loppbett i rena mjuka sängar till skillnad från mammorna som väcker sina barn i Tchad.
Jag klär dem i nytvättade kläder som jag inte behövt tvätta i floden eller i en kall å på vintern som min farmors mor fick göra.
Jag behöver inte ens hänga dem på tork utan kan stoppa in dem i en maskin och 30 minuter senare är de torra och mjuka.
Mat tar jag fram från ett lagom kallt kylskåp eller frys och är den för kall kan jag tina maten i en micro på bara några minuter.
Behöver jag vatten sätter jag på kranen, varmt eller kallt bara att välja. Jag slipper vandra med vattenkrus på huvudet flera mil och dessutom vara rädd att vattnet är kontaminerat av olika bakterier ( som jag tror är andar).
Jag har dessutom förmånen att helt gratis kunna vaccinera mina barn mot mässling, Hemofilus, tetanus och andra otäcka sjukdomar jag inte alls vill att de ska ha. (Ja, jag vaccinerar självklart mina barn. Allt annat är galet!)

Om de blir sjuka träffar vi en läkare som skriver ut läkemedel till dem om det behövs. Nästan gratis.
Vi får till och med en ersättning när vi är hemma från jobbet för att ta hand om sjuka barn och även om jag också kan beklaga mig i bland över att det inte minsann är några 80% av lönen alla får. Så vet jag ändå, hur himla bra det är!
Sen har jag under min arbetstid förmånen att kunna lämna dem på en toppenbra förskola där de har det bra, lär sig saker och har toppen fröknar. Dessutom får de mat där.
I Norge har barnen med sig olepacker till skolan
Och när jag kommer hem från jobbet kan jag såklart vara trött. Men det är skillnad på trött och trött ändå. Jag har sluppit vandra i flera mil för att slita på en skitig fabrik med hälsovådlig ventilation för slavpengar. Jag får oftast både lunch och fika under dagen.
Så när jag är hemma sen har jag tusentals minuter och timmar mer än de flesta andra mammor på jorden med sina barn!
Jag "glömmer" bort jag med hur bra vi har det och behöver påminna mig själv om det i bland.


Ha en skön dag :) // Lena

14 kommentarer:

  1. Bra påminnelse!

    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behöver påminna mig själv i bland med :)

      Radera
  2. Brukar ofta läsa din blogg och prova dina recept, men kommentera är jag dålig på. Ville bara skriva att det var ett härligt inlägg! Tycker du verkar va så praktisk och positiv! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vad kul att är här ofta och provar maten :)
      tack för att du berättar det!

      Radera
  3. Ett fint och tänkvärt inlägg som förmedlar så mycket tacksamhet. Ha en fortsatt fin vecka och kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Det är vackert med tacksamhet tycker jag. Det är så lätt att ta allting för givet. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lätt att i bland glömma hur förbaskat bra man har det.
      Man kan behöva påminna både sig själv och andra i bland :)

      Radera
  5. Haha du är kul! Men du har en poäng! Håller med dig. Men det som oroar mig ibland är att allt ska gå så fort nu för tiden. Är bussen sen 1 minut blir man vansinnig och är internet slött kan man nästan slå sönder datorn.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så med, fort fort ska det gå. Så fort att vi glömmer bort eller inte hinner med att njuta av nuet.
      Jag trillar dit med i bland.

      Radera
  6. Vilket jättebra inlägg! Man behöver verkligen bli påmind ibland om hur bra vi faktiskt har det.
    Kanske vi kan bjuda på lite extra inspiration och uppmuntran också? Kika in i vårt kök idag så väntar det en liten överraskning till dej där!

    Kramar

    SvaraRadera