onsdag 13 februari 2013

Citrusmarinerad hel fläskkotlett långsamt stekt i ugn och en köttätande dinosariemamma



Slowe cooked mat för de där dagarna med för lite tid.
Det går för fort i bland för många och så även för oss i bland.
Om jag inte tänkte till innan och planerade skulle vi leva på färdig lasagne och sushi. Vi gör det också i bland men hur gott är det inte med en mustig kalops som kokat i timmar, eller en saftig lax som tillagats på 55 grader i flera timmar på en saltbädd eller en sjömansgryta som puttrat sig mör. Mat som tar lite tid att laga men sköter sig själv är ju perfekt mat för alla. För er som har förmånen att kunna jobba hemifrån måste det ju vara kalas att kunna ställa in något i ugnen på förmiddagen som är färdigt att ta fram sen runt fyra- fem när arbetsdagen är slut.
Så kan inte jag göra direkt, men präktigt gör jag långkok på helgen eller en ledig dag.
De dagar jag har någon tonåring hemma eller maken som jobbar natt och som sover på dagen, kan jag instruera dem att göra något långkok i ugnen på låg värme.
Kotlett exempelvis, hur många har man inte tuggat i sig sega trådiga bitar. Trist mat helt enkelt för hur fort det än går att steka en kotlett i pannan så är det inte gott.
Om man däremot får tag på hel kotlett som man gnider in med örtsalt och vitpeppar. Pressar över en citron och en grapefrukt och riv lite av skalet från citrusfrukten och lägg över köttet och låter den stå där i ugnen i timmar och gotta till sig på 80 grader. Den ska upp till 65 graders kärntemperatur. Glöm inte att låta köttet vila lite i folie efter den jobbiga resan i ugnen
Lite omvårdnad i form av skyande kan göras, inget mer inget mindre. Skyn silas sen och späs med grädde som såklart får sjuda så det precis bubblar tills den blir lagom tjock och god.

Vi skar stickor av potatis, morötter och lök som lades i panna. Örtsalt på även där och så ringlade vi honung över på slutet. perfekt med det lite söta till den lite syrliga kotletten och såsen
Ingredienser

1 bit hel kotlett
1 citron
1 graprefukt
örtsalt och vitpeppar

2 dl grädde till såsen



Gott, himla gott helt enkelt!

Men kan någon förklara för mig varför jag inte plötsligt kan välja var på sidan jag vill ha fotot som förut? Nu blir fotona radade på höger sida lite trist?
Jag som missat något?
Eller dax att byta bloggsida,
Med tanke på kvällens konversation om hur det var förr i tiden känner jag mig lite träffad i bland om detta med datorer och upplägg.
Carl tror att vi alla kommer från dinosaurierna, att vi utvecklas som pokemon ungefär.
Leo hävdar bestämt att det inte var så.
-JODÅ skriker Carl, mamma exempelvis hon var också en dinosaurie en gång. så det så.
-Jaha svarar Leo, vilken sort då?
-En köttätande såklart!


Trevlig onsdag! / Lena

9 kommentarer:

  1. Hahaha, härliga filosofiska funderingar av barnen. Klart det måste ha varit från en köttätande dinosaur, det syns ju här:)
    Låter gott att ha grapefrukt i, en fräsch smaksättare.

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag var en växt- och fiskätande dinosaurie undrar jag om du kunde lägga upp något långsamt på grönsaker eller fisk? Kanske laxen på saltbädd? När man bara äter grönsaker blir det sällan långkok, dör allt blir ju klart så rackarns fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. laxen på saltbädd ska jag laga i veckan som kommer. Lovar att bjuda på den då.
      Men du, har du testat Bettys tomatsoppa. Den ska koka länge och är den bästa tomatsoppa jag någonsin ätit!

      Radera
    2. Nej, det kanske vore kul! Normalt är jag ganska anti soppa (var det inte din son som sa att det är som att äta sås till middag?) men jag kan göra ett undantag. Ser fram emot laxen!

      Radera
  3. Spännande med att utvecklats så fint som du, haha! Själv känner jag mig fortfarande som en dinosaurie ibland. En ettrig en...

    Långkok är underbart och jag gör det också ibland. Eftersom jag försöker att inte äta så mycket kött blir det inte varje vecka precis, men oj vad gott det är när maten lagats långsamt och mjukt. Då blir magen glad! Stor kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äter du kyckling?
      Även den vinner mycket på att tillagas långsamt, lax likaså :)

      Radera
  4. Svar
    1. de är verkligen inne i en dinosaurie och pokemon period, så de slog liksom i hop allt :)
      Kram!

      Radera