söndag 17 februari 2013

Legokonflikter och fylld köttfärsrulle


Börjat morgonen med att lösa legokonflikten i barnkammaren. Jag hade kunnat lösa Palestinakrisen eller vilket konflikt som helst i världen känner jag med mitt mamma cv! "Så nu gör vi så här, de får de den biten och ni den här. Punkt! Annars ser både påskharen och tomten att ni är taskiga mot varandra! Punkt igen!
Resultatet blev strålande och de lekte som änglar i över en timme när Leo kom inspringande "mamma mamma Carl ger mig alla sina legobitar. Lova att du berättar det för påskharen så han vet hur snäll Carl är"
Tänk er den scenen i Palestina va!
På dagens schema står för utom våfflorna som de beställt till frukost med fruktsallad och varm grapefrukt i ugn, operation tvättstugan. Känns lite som ett jobbigare mer oövervinnerligt projekt än operation ökenstorm eller ökenräv eller vad de nu kallas de där mesuppdragen i krig.


En hylla har rasat och...ja ni förstår
Efter det går vi raskt vidare till operation städa barnens rum. Där kan vi gå bet och tvingas backa på grund av bristande resurser eller ork.
I så fall utvärderas resultatet och vi gör ett nytt försök i morgon om ingen storunge kan mutas med dollar!


Jag har helt missat att bjuda er på en riktigt god ny favorit hos oss.
Fylld köttfärsrulle. Tänk köttfärslimpa + rulltårta och ni har resultatet.


Ingredienser

450 g nötfärs
0,5 dl ströbröd
1 dl mjölk
1 ägg
salt

Fyllning
Här kan man ju ta precis vad man vill.
Fetaost och spenat
mozzarella och parmaskinka
Tomater, bacon, hackade oliver eller vad man nu gillar!

Jag hade ekologisk gårdsbacon hemma och innehållet av lite starka korvar, mozzarella och tomater.

Gör köttfärssmeten och smaka av med salt.
Ta sedan och gör en platta av köttfärsen och lägg plastfilm( är bättre) eller bakplåtspapper under.
Lägg på fyllningen och rulla sedan i hop som en rulltårta.
Ta bort plasten - ganska viktigt moment!


Sen är det bara att lägga rullen i smord ugnsform och lägga in i ugnen på 225 grader i ca en halvtimme.
Skya den gärna lite och av skyn som sen blir kvar har ni basen på en ljuvlig sås om den silas och får sällskap av lite grädde.

Det är kanske ingen vacker rätt, eller rättare sagt jag hade min inne i ugnen lite för länge och den blev lite för stekt.
Men god!

Allt som blev kvar och den biten stoppade någon i sig på macka till kvällsvickning.
Nästa gång gör jag två och har en till en till middag under veckan.

Jag ska också kolla upp andra bloggdomäner då jag nog ledsnat på detta med korten och inte får någon ordning på och inte hittar jag någon adress till Blogger att be om hjälp heller.
Tydligen är mitt Picasa album kanske fullt gissar jag därav begränsningen?
Ni andra med bloggar, vad har ni dem och hur nöjda är ni?

Trevlig söndag!// Lena

9 kommentarer:

  1. Jag känner att du skulle kunna få jobb som fredsmäklare i Gaza :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Vi röstar absolut på en plats till dej i FN eller EU, vilken insats du hade kunnat göra där:) Smart drag att ta till både tomtar och harar.
    Fylld köttfärsrulle är så gott, perfekt att ha när det finns lite i kylen som behöver "tas om hand":)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det roliga är att barnen själva mer tar till det än jag som inte hotar så mycket eller ofta ;)
      De skvallrade nyss på sin storebror 17 år som "ätit godis hela natten och druckit onyttig cola och spelat dator och inte sovit mamma. VAD tror du påskharen säger om det va!"

      Radera
  3. Den köttfärsrullen såg verkligen smarrig ut!
    I krig och kärlek är alla medel tillåtna, så även att hota med tomtar och påskharar! ;)

    Ha en fin start på nya veckan och nya fredsmäklaruppdrag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag fortsätter mitt uppdrag :)
      Kram och ha en fin vecka du med!

      Radera
  4. Åter, skriv en bok. Du har ett vinnande koncpt med livspusslet, din laid backstil, dina recept och din styrka att du bjuder på det oretuscherat och inte på vackra fat med stylade blommor på vta linnedukar och barn i sjömanskostym.
    Kram Vivi

    SvaraRadera
  5. ja kanske det någon gång. Men inte helt lätt att bara göra ändå känns det som när man inte vet hur och till vem man gör vad? :)

    SvaraRadera
  6. Åh vad kul med en receptblogg till :-).
    Jag använder www.bloggplatsen.se och den är helt gratis :-)
    // Eva

    SvaraRadera