torsdag 28 februari 2013

Snabbmat igen, lax med marinerad fetaost och tomater i ugn

Så var det det här med pulvermos då...
-Va gör du pulvermos? Frågade någon mig förvånad.
Du som är en sån matmamma!
Japp det gör jag. I bland.
När tiden tryter och man missat att förbereda middag kombinerat med att man jobbar över. Då är det 10 minutersmat som gäller.
Max.
Och ja jag gillar pulvermos.
-Men, fortsatta personen. Det går ju så fort att göra själv om man skär potatisen i små bitar.
Jo jag vet, men den ska fortfarande skalas och skäras för att sen kokas.
-Men varför gör du inte ris då i stället, gick hon på.
Men hallo, vad är det egentligen för fel på att i bland äta pulvermos?!
99 ggr av 100 får barnen hemkokt mos, så vad spelar det för roll?
-Jo men det tar inte längre tid, verkligen.
Och kanske är det så att i minuter så spar vi inte alltid så mycket. Kanske lurar vi oss själva med mat som går på några minuter som min räddningsplanka pulvermos, någon annan som köper färdig sås att hälla över fisken eller vad det nu är.
Men det _känns_ ju bra så vad spelar det nu för roll?
Ingen alls!
För vinner man i tid oavsett om det nu är så eller om det sitter i huvudet, så har man vunnit lite matro och då är det en vinst.

Min lax däremot som jag serverade med potatismoset, den passar till både vardag och fest.
Perfekt fredagsmat som både är god och lättlagad

Ingredienser
1 bit lax, gärna färsk men portionsbitar går bra. Men nej förresten inte lika bra, färsk i bit är godare.
½ burk inlagd tärnad fetaost
6-7 cocktailtomater
2 dl grädde
salt
lite dill att dekorera med

Lägg fisken i en ugnsfast form, salta sparsamt
Lägg över fetaosten och lite av oljan med kryddorna i
Toppa med tomaterna som delats i två
Slå i grädden och ställ sedan in i ugnen på 175 grader ca 15 minuter tills såsen bubblar och laxen faller isär så där perfekt utan att vara torr ( max 55 grader)


Mycket enklare och godare blir det inte, vad man än väljer att servera till.
Trevlig helg på er.
Själv ska jag spendera fredagkväll och lördag förmiddag på ett mycket speciellt slott, med mycket speciella vänner.
// Lena

2 kommentarer:

  1. Inget fel på pulvermos så länge man inte kallar det potatismos. Pulvermos är pulvermos, en egen rätt med all rätt att existera. Bara lite taskigt rykte eftersom det ofta utgetts för att vara nåt annat. Lite som hästköttet. ;)

    SvaraRadera
  2. Vinst som vinst, lika bra oavsett var den sitter:)

    Hoppas du har en kanonfin helg på slottet, kanske vi kan hoppas på en rapport?
    Kramar

    SvaraRadera