måndag 18 februari 2013

Kärlek på ett vegetariskt fat, lök & cheddarostpaj


Lite vegetarisk känner jag att jag måste bjuda på.
Vi äter det minst en gång i veckan men jag inser att jag inte bjudit er på så mycket av det.
Så här kommer en favorit hos oss, paj med massa lök och cheddarost.
Kvalificerar in sig på alla punkter; make a head mat, perfekt mat att göra mycket av och ha i kylen eller frysen att ta fram en dag efter jobbet.
Vegetarisk och billig. Perfekt mat alltså som också såklart går att bygga ut med andra grönsaker som tomater, paprika eller vad man nu vill ha elelr helt enkelt har hemma när man kylskåpsrensar.
Just den starka smaken av cheddarost passar perfekt i paj och vi gjorde en variant av bara lök och ost.

Ingredienser äggstanning
300 g lagrad cheddarost
3 ägg
1 dl grädde
2 dl mjölk ( eller bara mjölk, med fördel röd mjölk)
salt
peppar
3-5 lökar beroende på sort och storlek, jag tog scharlottenlök
Finhacka löken och stek i en klick smör, men stek den bara lätt genomskinlig och inte mer.

pajdeg
100 g smör, riktigt smör!
2½ dl vetemjöl
1 dl kesella

Blanda degen och tryck ut i pajform.
Förgrädda den på 200 grader 2-3 minuter

Blanda äggstanningen, ha i den stekta löken och ha i pajformen.
Grädda sen ca 20 minuter tills stanningen stannat och blivit lätt gyllenbrun.
Smaklig spis!
Nu ska jag ta tag i kvällens middag, riktigt husmans blir det :)
Sen ska jag försöka ta tag i mina små stugsittare som inte vill sätta på sig kläder.
" Vi vill ha pyjamas heeeeela dagen mamma för det är så skönt"
Undrar vem de brås på ;)
De har dessutom vänt upp och ner på hela sitt rum och byggt en cirkus och gör fantasilekar med olika teman; Dinosaurier, sjörövare och annat
Jag försökte finta dem nyss med en ny fantasi där jag kunde vara den elaka häxan som tvingade dem att städa.
Svaret jag fick var " Nähä mamma, det kan ingen häxa tvingas oss till och där är ingen häxa mamma utan en prinsessmamma"
De ni, en prinsessmamma i morgonrock mitt på blanka måndagen.





Trevlig måndag! Lena

4 kommentarer:

  1. Paj är gott och praktiskt! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt gott. ha en bra dag du med :)

      Radera
  2. Har följt din blogg länge. Skriv en kokbok människa. Dina recept, din livstil, dina tankar och ord! Love it!
    Vivi

    SvaraRadera