onsdag 6 februari 2013

Försök att inspirera mig själv kanske, lite fredagskycklingar


I bland tar både ork, lust och inspiration slut.
Surfat runt efter något gott att laga men känner att jag är så in i norden trött att jag inte ens vill.
Så då gjorde jag inte det helt enkelt utan det fick bli några dagar av matlådor från frysen, lite pytt i panna och helt vanlig stekt falukorv denna vecka.
Men i kväll kom jag på att jag hade två färska kycklingar i kylen som jag marinerade till kommande fredagskvälls middag.
Så där ligger de nu i kylen i marinad av vitlök, färsk timjan, olivolja, citron och örtsalt och väntar på fredagen och att min inspiration ska komma tillbaka.














Andra kycklingrecept jag hittade när jag letade inspiration kommer här. För kyckling är ju fredagsmat!
Så här får ni några inspirationsbilder och klickar ni på den röda texten kommer ni rakt in i recepten.
Baconkyckling med vitlök och rosmarin










Eller en het mangosås till kycklingen


Het kyckling med rostad söt paprika, rödlök och fetaströssel
Filetto di pollo alla parmigiana -parmesanpanerad kyckling












/ Trevlig kväll från en trött Lena

2 kommentarer:

  1. Här har vi precis upptäckt den fantastiska lergrytan och den vill jag slå ett slag för även hos dig. Knappt någon disk, minimalt med förberedelser och under tiden den står i ugnen kan man göra något helt annat, ta en tupplur om det känns så... Och lergrytan finns visst i flera storlekar.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag vet, jag älskar min lergryta och i synnerhet till kyuckling används den flitigt.
      Min son kallade den rätten jag oftast gör med kyckling, bacon, potatis mm för fotbollskyckling. Vi gjorde den ofta då han var liten o det var fotbollsträning. In i ugnen med allt o så stack vi på fotboll o maten var klar när vi kom hem!
      Stek har jag den också mycket till och högrev.
      Vad gör du för spännande rätter med den?
      Kram

      Radera