torsdag 14 februari 2013

En allt i ett rättkyckling i ugn med lime och timjan


Äntligen är det fredag i morgon. Haft en toppenkul vecka på jobbet men det ska bli skönt med lite ledigt i dagarna tre. Lyx!
Eftersom jag jobbat sent i dag torsdag, på alla hjärtansdag så gör vi lite gott i morgon kväll i stället.
Praktiskt som jag ( egentligen inte) är så tänkte jag köpa godishjärtan till de små barnen då i stället för i dag, så får de det som fredagsmys.
Inte trodde jag de hade koll på vilken dag de var, men tji fick jag!
"Mamma vad är egentligen alla hjärtansdag?" var det första de frågade och sen fortsatte de "Vad gör man egentligen då"
Nåja, de var i alla fall inte ledsna eller upprörda över min totala nonchalans och avsaknad av firande.
Själv fick jag rosor och en flaska Moet av min man och lite god choklad och en fin blank tidning. Han vet precis vad jag vill han han. Men jag avnjuter drycken i morgon i stället och firar en försenad valentinsdag då jag med, i lugn och ro.
Vad vi ska äta vet jag inte, något med skaldjur tror jag.

Är ni sugna på kyckling i helgen har jag en god enkel rätt här med potatis, morötter, lök, paprika och lite tomater.
Marinaden består även denna av olivolja och citrusfrukter av olika slag. Fräscht gott och passar perfekt nu när det är citrussäsong. Timjan klipptes ner också i marianden och sen lades kycklingen ner där och fick dra till sig över ett dygn.

Barnsligt enkelt och gott!

Ingredienser

1 hel kyckling ( jag för nästan alltid två och har en i frysen om det blir kvar. Perfekt till pasta eller sallad exempelvis)
1 dl olivolja
saften av två citrone)

riv lite av skalet på citronen
1 kruka med timjan
örtsalt
citronpeppar
Blanda väl.




När kycklingen fått i sig lite marinad så klyftas stora potatisar ( gärna med skalet kvar) med morötter, lök, paprika i bitar och några tomater.
Lägg allt i en stor panna och häll marinad över.
In i ugnen på 150 grader tills kycklingen är uppe i 80 grader.
Beroende på potatissort och hur stort man klyftat dem så får man passa så inte potatisen blir klar före kycklingen ( som också såklart kan delas i två eller fler bitar)


Samma som sista receptet, maten sköter sig fint som snus själv med hjälp av lite skyande och någon passning då med potatis.
Sen är det bara att servera, gott var det och endast en bit blev kvar till lite matlåda.

Här med en bladspenatsallad med jordgubbar och mozzarella


Trevlig kväll ! / Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar