fredag 19 augusti 2011

skogspromenad och koka kräftor till kräftskivan



I dag har killarna, min man och jag varit på skogspromenad.
Vi fick tre kantareller och då gick vi på mina säkra svampställen.
Det har förmodligen regnat minst i landet där, för maken var snustorr och jag hade egentligen redan fått skvallrat för mig att det inte skulle finnas något svamp där nu.
Men vad gjorde det en ledig dag med familjen och en god picknick, vi hade mysigt ändå och skogen är sagolik att gå i i synnerhet för små barnben.








Efter skogspromenaden var vi hem till min pappa som nyss kommit hem från kräftfiske. Förundrat tittade killarna på hinkarna med levande kräftor som strax åkte ner i den heta kräftlagen.
I morgon kräftskiva!

Recept på kräftlag.

2,5 liter vatten
½ dl dl salt
1 msk socker
1 dl öl, gärna mörk eller porter
krondill

Koka upp vatten, salt, socker och ölen. Koka under lock i några minuter och lägg i dillen. Låt lagen svalna. Lägg ner kräftorna som du om de är levande kokat i hett vatten ca 7-9 minuter. Låt kräftorna ligga i lagen i 4-5 timmar.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar