torsdag 18 augusti 2011

kantarellsoppa på min pappas vis




Finns det något ljuvligare än färska kantareller.
Gula, nyplockade och gratis i skogen.
Att gå i skogen en klar solig höstdag eller för all del en dimmig grå höstdag med, stilla och rofyllt. Ni vet den där lyckan man känner i bröstet när man går där i skogen och plötsligt hittar man en gul svamp och sen en till, en till och en till och sen ett helt gult fält av kantareller. Dofterna av skog, mossa och fukt. Saudade ( se det förra inlägget!)
Jag är uppvuxen med svamppromenader. Båda mina föräldrar är svampletare och svamp av alla slag var en vanlig ingrediens i min barndomsmat
Min själ behöver det snart inser jag, stillheten och ron och min frys behöver bli full av det gula guldet.
Nu har jag alltså köpt kantareller i dag, för jag blev vansinnigt sugen på kantarellsoppa som är gott, i vanliga fall billigt och väldigt enkelt att göra.
Det här är min pappas paradrätt.
Stek de rensade, kokta kantarellerna och lite hackad schalottenlök.
Det finns några som säger att man aldrig ska skölja svamp för då försvinner smaken, alltså det regnar i skogen tänker jag och sköljer mina svampar lite snabbt och nej jag har inte mesigt smak på mina kantareller sen.
När man steker svamp så snåla inte på smöret, det blir godast då.
Gör en redning med lite mjöl och mjölk till lagom soppkonsistens. Grädde är ett onyttigare men lite godare alternativ, hälften hälften gjorde jag i dag :)
Salt, lite citronpeppar och för att förstärka smaken lite svampbuljong eller ett paket med kantarellost.
I bland har jag haft i några matskedar sherry eller en bit ädelost i soppan, jättegott det med men inte nödvändigt om man inte har hemma.
Låt puttra i hop och servera med ett gott bröd.
Låt väl smaka!


Inte så många ingredienser i soppan.


Allt det här vattnet kommer från kantarellerna, inget extra tillsatt.


Enkelt och gott en dag mitt i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar