måndag 15 augusti 2011

öroninflammation efter fem dagar på dagis och sparris med parmaskinka




japp så var det dax igen efter en lång frisk ledig sommar. Fem dagar hann vi gå innan det började med hög feber och sen det vanliga öronvärken som i Leos fall är rätt diffus med lite gnäll på nätterna...men vi pratar om barn som brukar vakna 3-5 gånger varje natt så sömndrucken som jag är fattade jag inte den här gången att det var trumhinnan som perforerade.
Hemma i dag efter jobbet så är han fortfarande febrig men inte så hög feber längre, men sen såg jag kladdet i örat och då föll polletten ner.
Har jag nämnt att jag jobbar som sjuksköterska ...bagarens barn ni vet.
Efter en snabbt besök på jourcentralen med trevlig personal så konstaterades det att det var öroninflammation, igen.
Carl var med till läkaren såklart, för han hade också ont i öronen sa han och låtsashostade lätt. Han krävde att doktorn skulle titta i hans öron med- det gjorde hon. Han ville väga sig som Leo och han ville ha medicin för han har också öroninflammation och så låtsashostade han så han tog i från tårna!
-Stackars Leo, sa jag när vi åkte hem.
-Stackars ka med, replikerade Carl blixtsnabbt
Penicillin och det blir en hemmavecka för pappa och barnen och blir det som det brukar bli, så har Carl verkligen öroninflammation om två dagar han med!

Leo äter pannkakor, det enda han vill ha när han är sjuk!












Vi hann med en sparrismiddag i går i alla fall som jag lovade bilder på.
Gott var det och väldigt enkelt att laga. Koka sparrisen ca 5 minuter i lättsaltat vatten.
Rulla parmaskinka runt dem och strö pinjenötter och ringa olivolja över. In i ugnen på 225 grader till skinkan blir lite krispig.
man kan såklart lätta dem på grillen också.
Jag provade att hyvla västerbottenost över några av sparrisarna också, även de åkte in i ugnen till osten smält. Rätt gott faktiskt i brist på parmesan som inte fanns hemma.
Till dessa små ljuvligheter så hade vi lite lime aioli och ett bröd.
samt en bit camembert med lite rabarber och nyponmarmelad. Så gott!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar