söndag 28 augusti 2011

Chiliflakepotatis i ugn och fläskfile med spenatsallad






Vi kom hem lite sent från ettårskalaset i dag och alla var hungriga. Lördag stod det i kalandern så lite gott ville vi äta, köppizza som maken föreslog röstade jag enväldigt ned.
Jag orkade inte åka till affären så det blev ett hopskrap av vad som fanns hemma:
Fläskfilé, västerbottenost, färska champinjoner, nektariner, inlagd paprika, färsk bladspenat och keso.
En riktig festmåltid blev det och rätt nyttigt sådan.
*Potatisen gjorde jag halvor av och ringlade över olivolja, strödde salt och chiliflakes över, sen in i ugnen på 225grader ca 40 minuter.
















*Champinjonerna hackade jag några stycken, stekte med vitlök och smör och lite ströbröd. Fyllde de andra hattarna och hade också på lite persilja och lite lite grädde i botten. In i ugnen ca 20 minuter på samma gradantal som potatisen.
















*Sen stekte jag nektariner och den inlagda paprikan i hop, hade i lite hackad färsk chili och mer chiliflakes. Riktigt gott som sidorätt och lite av det lade jag också i bladspenatsalladen med tomater.



















*Fläskfilén stektes snabbt så den fick lite yta och färg, sen la jag den i en ungsäker form och hyvlade på västerbottenost.
La massa cocktailtomater runt och hade sedan in i ugnen ca 15 minuter på 225 grader.
Maten blev klar samtidigt eftersom jag hade i det som tog längst tid först i ugnen och sedan fyllde på.















Serverade med keso och lite färdig bearnaisesås för den som vill vara mer nyttig eller onyttig.
Stora fina oliver hade vi till också och vi rullade från bordet efter den här middagen!



Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar