fredag 12 augusti 2011

Potatis, majs, paprika och lök i ugn till skinkbakad kyckling i vitlökssås








Tänk att jag inte kan låta bli att laga mat till familjen fast jag ska åka bort på middag, sitter djupt rotat i min mammasjäl att ge dem mat. Ja jag vet, maken kan såklart laga mat och han gör det med. Men....
Vi har en "damklubb" sen massa år tillbaka, ett gäng blandade tjejer som en gång för 20 år sedan jobbade tillsammans på en mack. Vi träffas ca var 6;e vecka hos någon och äter gott, vi varken stickar, syr eller pratar om böcker. Vi skvallrar, äter god mat och dricker massa vin och skrattar såklart!

Jag hade jag redan kvällen innan skurit potatis i klyftor och lagt i en skål med vatten i kylen- med lite mjölk i så att potatisen håller fin färg-
I en annan burk la jag skalad schalottenlök, röd och grön paprika och några majskolvar jag delat i mindre bitar ( kokta majskolvar)
Kycklingfilén togs fram och stektes även den kvällen innan, men bara lite lagom så den får färg.
Så innan jag åkte bort och roade mig, efter en lång arbetsdag så la jag grönsakerna i en ugnsform och ringlade olja över samt lite salt och peppar och aningen limejuice.
Den förstekta kycklingen lades i en annan ugnsform med en klick vitlöks ost på, sedan en skinkskiva och sist en skiva ost- gärna västerbotten men min var slut!- över och en liten skvätt grädde med resten av vitlökskosten klickad i grädden.
In i ugnen och efter ca 30 minuter är den klar. Kärntemperaturen ska vara 70 grader, jag använder en ugnstermometer så slipper jag riskera att den blir torr, överkokt och trist.
Som vanligt var kycklingen allt annat än trist tyckte familjen och jag med- för jag fick den dagen efter i matlådan!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar