måndag 22 augusti 2011

Febrig kyckling i ugn med fetaost och honung.




Jo supermammor kan bli sjuka, det händer i bland och är inget vidare. Tror att Leos öroninflammation smittat mig för det killas liksom i öronen och halsen svider.

Middagen blev det i alla fall, en god och rätt enkel kycklingrätt att göra till och med när man har feber.
Jag tog kycklingfilé och delade på mitten innan jag stekte dem snabbt i smör med lite örtsalt och citronpeppar. Lade sedan i en ugnsform och smulade fetaost över innan jag ringlade lite lite honung på kycklingen.



Sen massa hackade tomater runt om och en näve ruccola, in i ugnen på 225 grader ca 20 minuter. Kyckling blir godast om den inte är torr samtidigt som man vill ha den genomstekt såklart. Använder man termometer så ska den upp i 70 grader i kärntemperatur.




Till detta serverade jag oskalad tärnad rå potatis blandat i olivolja, flingsalt, strimlad rödlök och hackad vitlök. In i ugnen den med på samma gradantal som kycklingen, men den tar lite längre tid så börja med potatisen och lägg efter ca 30 minuter in kycklingen så blir allt klart samtidigt.






Jättebra mat när man har bråttom eller som jag är klen då arbetsinsatsen är minimal och den sköter sig själv i ugnen. "Skjuts in i ungen mat" alltså.




Disken, den får någon annan ta i kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar