tisdag 8 januari 2013

Potatis & rotsaksoppa med bacon och västerbottenost

I dag har jag inte tränat efter jobbet, i dag heller....inte åkt skidor, inte simmat, inte ens en poerwalk,inte städat huset, inte ett dugg mer än ätit mat och spelat spel med killarna :)
Ni som känner mig vet ju att jag aldrig tränar, någonsin. Men i bland när jag läser bloggar och facebook uppdateringar och ser alla som joggar, tränar simmar och så efter jobbet så tänker jag att. "Hm kanske, men nä. Inte i dag heller"
Så efter jobbet åkte jag hem, värmde upp soppan jag gjorde i går kväll, stekte lite bacon till och rev lite ost att toppa soppan med. Sen åt vi och åt och åt och det var så gott.
Men den här soppan gillade killarna inte alls, vilket jag iofs inte väntat mig heller.
Carl gillar ju inte sås, så ni kan ju tänka er vad han tycker om soppa.
Leo gillar inte persilja eller mat som har gröna prickar i sig, så han ville inte heller ha soppa
De fick kokt potatis som jag sparat undan från soppkoket i går med lite bacon till i stället.
Och mer soppa till mig! ( ja mannen och de stora barnen gillade den också)
















Ingredienser ( jag gjorde dubbel sats, det här är till 4 personer)

½ kg potatis, skalad, tärnad
2 morötter
½ purjolök
2 palsternackor
1 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
2 dl grädde ( kanske blev det 3 dl :)
en knippe persilja ( jag tog fryst)
salt, nymalen svartpeppar
smör att steka med
1 pkt bacon à 140 g
2 dl riven ost i valfri smak, vi hade Västerbotten som passade mycket bra till

Skär potatis, morötterna och palsternackan i mindre bitar, dela purjon. Salta lite ( gärna med örtsalt)
Stek i några minuter i smör och ha sedan i en större kastrull med vatten och buljong och koka ca 20 minuter.
Ta åt sidan och mixa ( ja det blir lite som potatismos), späd med vätskan som är kvar från koket och ha i grädden. Koka på svag värme och smaka av med salt och peppar.
Hit kan du förbereda och ställa in hela alltet i kylen till dagen efter att ta fram.
Perfekt make a head mat!
Stek bacon som klippts i bitar. Riv osten.
Toppa soppan med det och servera.
Skippar man baconen så blir det en perfekt vegetarisk rätt, våra matlådor som blev kvar av soppan blev just så utan bacon.
Men jag som älskar kött måste erkänna att soppan ÄR godare med bacontoppingen!











Soppan åts och kvällen kom och i stället för träning eller städning efter jobbet hade vi tid att mysa med killarna så här mitt i veckan.
Vi spelade spel vilket är deras nya superintresse.
Jag kan inte säga att det är lugna stunder i och för sig. Carl skrattar så han trillar av stolen när han vinner mina guldmynt eller utmanar min dinosaurie och tar en vattensten.
Leo skakar av spänning när det är nära att han vinner och när han inte vinner, eller när jag tar en vattensten av honom skriker han " JAG VÄGRAR. jAG ÄR INGEN FÖRLORARE!!!
Någon har vinnarskalle i familjen och hans tvillingbror Carl tröstar han alltid på samma sätt när han själv vunnit och Leo tar pjäserna och springer skrikande från bordet.
" Leo du kanske vinner i morgon och du, om du får sås till middag i morgon blir du glad då?!


Här är de lite yngre men lika goa


Trevlig kväll// Lena









6 kommentarer:

  1. Västerbottenost gillar jag mycket och ger så mycket smak till de flesta rätter. Soppa är gott i dessa tider!

    Försöker hålla igång med träningen så gott det går och går det inte alls brukar åtminstone en rask promenad vara skönt för kropp och själ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är en smakrik ost som maken köpte en jättebit av som nu används i mycket matlagning :)

      Radera
  2. Jag älskar soppa men gör det aldrig, får för mig att det är så svårt att göra.

    Så mysig bild på er! Vår lille 2-åring är så kramig och det är så underbart.

    Får jag vara nyfiken och fråga vad du jobbar med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är inte alls svårt att göra soppor. Hur lätt som helst faktiskt. Kolla under rubriken soppor så får du fram massa goda varianter på svamp, tomat, mussel och andra goda soppor.

      (ps , jobbar som narkossjuksköterska )

      Radera
  3. Ha ha... Jag känner igen det där från när vi spelar. Sonen är otroligt dålig förlorare. Det börjat med panik minsta lilla någon får ett litet försprång. Lillasyster bryr sig inte alls om vem som vinner bara hon får vara med och spela. Dinosauriespelet har vi också. Det gillar de.
    Det är verkligen sopptider nu. Men så är det både lättlagat (oftast iaf) och värmande i det ruggiga väder. Allt som toppas med bacon och ost är gott ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det roliga är att de ju är tvillingar men den minsta är verkligen diplomaten av dem och vill så gärna att Leo ska vara glad. han skulle kunna ge bort sin vinst till brorsan.
      Medan Leo totalt kraschar av nederlagen .

      Jo bacon och ost är riktiga smakhöjare!

      Radera