söndag 6 januari 2013

Lite söndagstortillas och annat smått och gott

Kylskåpsresning innan allvaret drar igång i morgon med dagis efter en månads hemmavistelse.
Har varit jobbigt men också lite skönt, i alla fall skrotandet i morgonrock halva förmiddagen med ursäkt att man sovit dåligt.
Vi plockade bort julen i dag här, med ett inslag av vemod åkte tomtar, änglar, pepparkakshus och annat glittrigt och rött upp på vinden.
Maken tog av bara farten ner alla adventsstakar och stjärnor, jag hade tänkt spara dem till Tjugondag knut.
För sent upptäckte jag att allt var nedplockat och att sätta upp dem igen verkar ju fånigt.
Så nu är det tomt.
Får fylla upp med lite nya blommor och fortsätta missbruka värmeljus av löjliga proportioner för att få lite mysfaktor dessa mörka kvällar.
Och mat, god mat såklart.
Carl satt i nästan en timme med sina kycklingvingar och kokt majs. Inte för att han inte ville äta, tvärtom, han åt och åt och åt.
"åh mamma vad god mat du gör" suckade han ljudligt och njöt av varenda tugga.
Rester och mer rester.
En bit rostas , ugnsbakade cocktailtomater, marinerad kronärtskocka, inlagd paprika.
Jag känner folk som vägrar äta uppvärmd mat ens som matlåda dagen efter. Jisses det är ju mat kvar i bland till ytterligare en festmåltid.






Så hade vi tortilla kvar från en tacokväll.
Det var riktigt populärt med skivor av Västerbottenost och lite skinka.




Egentligen behövs inget recept men jag har fått brev av några som undrar om jag inte kan göra så ändå för de med tummen mitt i handen när det kommer till matlagning.
Så här kommer det

Ingredienser
tortilla
ost av valfri sort
skinka
Smöra brödet lite och ha på ost och skina precis som på en smörgås.
Stek i panna med lite olja så att osten smälter och brödet.
Klart :)


Annars i dag har jag städat hela dagen och barnen då.
Jo de har lekt så snällt på sitt rum.
Frågan är bara: vad lekte de?!
Häromkvällen utspelade sig denna konversation mellan mig och Leo om just städning.
-Jag är för trött att städa mamma, det är ju kväll och allt.
-Tänker du städa imorgon bitti då menar du?
Tystnad........
-Nä då är jag för nyvaken förstår du väl.
Dagen efter kommer jag hem från jobbet på eftermiddagen och frågar skämtsamt om han städat nu då.
Han ser förvånat på mig och säger
- Men mamma jag har ju lekt hela dagen när skulle jag hinna städa"
Om vi städade sen i kväll undrar ni säkert nu?
Nej vi spelade lite spel tillsammans och struntade i att rummet ser ut som en bomb.

Man får lära sig att blunda i bland helt enkelt, det är en förmåga jag har lärt mig som jag gärna odlar vidare i lagom dos i alla fall.


Trevlig söndag på er! // Lena





8 kommentarer:

  1. Mmm tortilla är aldrig fel:)

    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. verkligen aldrig fel, går ju att variera i det oändliga :)
      Kram och ha en bra dag!

      Radera
  2. Din sons kommentar om din mat måste ju vara något av det bästa betyg du kan få för din matlagning, härligt att läsa! Och att orka sitta en timme och äta, det måste vara rekord för ett barn i den åldern! ;)

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han älskar verkligen mat och kan sitta läääänge och verkligen inte peta ( även om han visst inte äter all mat ;) utan riktigt njuta av maten
      ha en fin vecka själv!

      Radera
  3. Hrm, jag har svårt att förstå människor som slänger mat. Matlåda är underskattad lyx jämfört med den dåliga mat man ofta får på lunchställen. Nä, hemlagat är bäst även i låda.

    Härligt med barn som äter och inte bara vill springa och spela TV-spel eller gnäller över att det inte är pizza eller köttbullar. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja men eller hur!
      Hur bortskämt och korkat är inte det liksom!

      Kram :)

      Radera