lördag 21 juli 2012

Kakbuffé på Flora i Öregrund, färska räkor, salta bad och en kyckling och jordgubbssallad i all enkelhet

Jag älskar Öregrund i Roslagen. Dofterna, maten, de pittoreska gatorna med de små idylliska husen jag så gärna skulle vilja att någon i min familj hade ett att återkomma till varje sommar.
Gräsö, Sunnanö, färsk strömming och kalla klippbad.
Pensionat Flora där maken och jag brukar bo när vi åker dit själva.
Vandrarhemmet Epokgården vi mer än gärna bor i när vi har barnen med- jag vet, man borde inte outa sina hemliga smultronställen! Men jag kan inte låta bli att berätta hur himla mysigt denna pärla i Roslagen är.
Precis där mitt i staden bredvid vandrarhemmet ligger också världens bästa lekplats enligt Leo & Carl.
Mot fisken pappa!
-Så väntar man mamma och så väntar man. Sen får man ingen fisk. Sagt av Carl snart 4 år.
-Mamma vart är alla fiskar, jag har inget mer tålamod. Leo snart 4 år.


Som tur är finns den sötaste lilla fiskaffären med havets läckerheter i. Rökta räkor, varmrökt lax, Najadlax och annat gott som är perfekt att ta med sig hem till vandrarhemmet.

På Gräsö camping fick jag dessa riktigt goda färska räkor och en kall öl.
Livet är enkelt och gott!

Eller en ljuvligt god kyckling och jordgubbssallad!














När jag är på semester så här äter jag gärna ute på restaurang, eller lagar väldigt enkel mat som sallad.
Den här är gjord på färdig grillad kyckling, sallad på påse och en ask jordgubbar.
Vem kan släpa med sig halva skafferiet hemifrån?
Gott ska det vara men inte för krångligt.


Ingredienser

1 grillad kyckling
1 påse ruccola
1 paket jordgubbar
1 paket fetaost
½ dl gurka
lite flingsalt

Rensa kycklingen och skär jordgubbar, gurka och blanda med ruccolan och övriga ingredienser.
Strö lite flingsalt över och servera.
Enklare kan det knappast bli!




Hoppas ni har en lika skön lat semester som vi!
// Ha det gott! Lena

Ps om någon har ett litet sommarhus över i öresgrund passar vi det mer än gärna, vi kommer vårda det med kärlek!




4 kommentarer:

  1. Mums! Cafét måste besökas! Är det ett fast pris på buffén eller är det pris per kaka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut värt ett besök, en underbar liten oas och riktigt gott fika.
      Man betalar för kaka men det var inte så dyrt ändå.
      Hela staden är verkligen värt ett besök med mysiga restauranger, små loppisställen i varje hörn och en del små klädaffärer.
      // Lena

      Radera
  2. Ok..men liite synd ändå.Hade gärna betalat ett fast pris och provat en hel del.Även om man nog inte orkar med mer än 3-4 sorter.Får nog ta en tur dit och ge cafét o staden en chans.

    SvaraRadera
  3. Gör det! En riktig sommarpärla :)

    SvaraRadera