söndag 22 juli 2012

Dancing chicken på grillen i whiskymarinad


I alla recept står det att det är enkelt att göra, men jag vet inte jag....rätt meckigt att få kycklingen att liksom stå på burken i gumpen utan att falla omkull. Sen har vi nog en för liten klotgrill helt enkelt då vi inte kan stänga locket när pippin står där.
Till slut kom jag i alla fall på tricket, vi ställde den på en plåt som fick stå på gallret och så fick locket vara öppet då.
Aningen bränd blev den ena fågeln innan vi fick till det, men riktigt god ändå. Saftig och en helt annan smak än grillad på vanligt vis!
Så summa summarum, det var värt besväret.
Jag gjorde med två olika smaker eller marinader som jag rubbade in kycklingen med.
En med whisky, Chipotlesalt och honung och en med vanligt vitlökssalt och Peach and onion sås.
Ingredienser whisky marinad

½ dl whisky
½ dl olja
2 msk honung
2 tsk Chipotlesalt
2-3 msk vinäger









Ingredienser Peach and onion marinad
½ dl smält smör
2 tsk vitlökssalt
3-4 msk Peach and onion sås ( från Blairs)

Rubba in den tinade hela kycklingen och fyll den gärna med några små schalottenlökar.
Ställ sedan en liten ölburk med ölen kvar i in i kycklingens gump.
Försök nu balansera pippin då den står på en plåt och ställ den på grillen med perfekt glöd och lägg på locket.
Där ska den nu stå i ca 1 timme, man kan behöva fylla på plåten med vatten som du har lite salt i då det kokar torrt annars.
Innertemperaturen ska upp i minst 88 grader då är den perfekt och saftigt god!
Detta exemplar lyckades jag hålla rakt på grillen hela tiden, men sen ramlade den inne i köket! Sned men god kan man sammanfatta resultatet som.
Man kan också använda vanlig ung och tillaga kycklingen i, har dock inte gjort själv.
Grillad majs till penslas med smält smör med massa flingsalt i.
Med en enkel fetaost och tomatsallad till.



Färskpotatis i ung med olivolja och flingsalt.
Enkelt och gott.










Annars i dag har vi roat oss med att få upp tavlor och med min nya kamera har jag lekt lite då och fotat loppisfynden. Två reklamtavlor som nu pryder min tvättstuga




Sen var vi barnvakt till min brorson Alvin i dag. Min pappa kom förbi och läste sagor.







På morgondagens agenda står det ; baka Hallontårta. Grilla något mer gott också, vi får se vad.
Rätt lagom en regnig dag i juli tycker jag.


Trevlig matvecka! //Lena


2 kommentarer:

  1. Visst blir kycklingen mör och god på detta vis! Jag hade också lite problem med att få den stadig. Fick ta en konservburk istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja köttet blir verkligen riktigt saftigt och gott.
      har även gjort kycklingen så i vanlig ugn.
      Men en konservburk kanske inte vore så dumt, eller att helt enkelt investera i en så där riktig man köper i matlagningsbutiker!

      Radera