torsdag 26 juli 2012

Picknick på stranden, Sallad Nicoise och en tvillingmammas bekännelse

Denna matiga sallad finns det nog lika många varianter som kockar.
I den ursprungliga versionen så förekommer aldrig potatis och egentligen ska det vara ansjovis i den också men mina små barn äter inte det. Själv älskar jag ansjovisens salta smak som passar bra en varm sommardag till allt! Nästan.
Jag kom på för sent att jag kunnat tagit med en separat liten burk till bara mig att toppa salladen med.
Nåväl, himla gott blev det i alla fall och vi hade en lång skön solig dag på stranden vid sjön silvköparen. Som barn hade mina föräldrar sommarstuga där i Sala och vi badade där.
Nu bor vi några mil ifrån, men är ändå ofta där och badar på sommaren.
Leo och Carl leker vid stranden och här kommer bekännelsen.
Jag tar ofta fel på dem när jag tittar på kort efteråt och här såg jag helt fel ända tills jag såg tatueringen på Carls arm och insåg att det var just Carl och inte Leo som jag trodde först.
Jag har kort på dem från de var bebisar när vi är hos fotograf och på såna där klassiska kort när de ligger nakna på en fäll har jag inte en susning om vem som är vem!


Här har vi hittat en liten groda som Carl ville ha med sig hem och det var när jag såg detta kort jag kom på med tatueringen att det var han.
Så söt och så liten!

En stor skål med en god sallad.

Ingredienser

2 burkar tonfisk
1 påse sallad eller ett salladshuvud
5-6 tomater
1 burk svarta fina oliver
1 rödlök
7-8 kokta potatisar
3 kokta ägg
flingsalt
olivolja
( 4-5 sardeller eller ansjovis)

Skär den kokta potatisen i bitar och droppa över olja och strö flingsalt över. Låt den dra lite och ha sedan i övriga ingredienser och blanda försiktigt.
Ringla ytterligare lite olja och lite salt över ( men var försiktig med saltet om du väljer att ha sardeller eller ansjovis med)

En helt perfekt dag alltså.
Sol, bad, god mat, glass. Såna där dagar men buffrar små barnhjärtan med lycka och sol.

// Ha en underbar dag! Lena






2 kommentarer:

  1. Vad konstigt tant Gul. Jag får fram din kommentar på min mail men den dyker inte upp här när jag skulle svara?

    "Mmm vilken god sallad. Passar perfekt en solig dag.
    Blev lite häpen över din bekännelse. Har nog tagit för givet att mammor till tvillingar vet exakt vilket som är vilket av barnen. Men det känns rätt skönt och mänskligt att det inte är så i alla fall när barnen är på bild. :-)

    P.S. Tack för ditt inlägg hos mig. Du har också en jättefin blogg.D.S. "

    svarar så här i stället:
    Jag tror att många med enäggstvillingar i bland ser fel på sina barn, i synnerhet på kort efteråt så kan det vara knivigt. Min man har faktiskt lagt fel barn i fel säng några gånger om de somnat i soffan!

    Ha det gott!

    SvaraRadera