tisdag 10 juli 2012

Krämig blomkål med basilika, man tystnar när man smakar


Jag måste erkänna att jag egentligen inte tycker om blomkål och har aldrig gjort. Det luktar illa och smakar illa!
Det har jag alltid tyckt och hur mycket jag än agerar på att man måste smaka på all mat, så liksom kokade jag aldrig blomkål då.
Tills för ett tag sedan på en fin restaurang där jag nästan knäade av smakupplevelsen, fast en behaglig upplevelse. Sen dess är jag fast! Vad vet jag, jag kanske blev vuxen helt enkelt så här efter 45 år.

I går serverade jag den till grillad fläskkarré, söta tomater och salt fetaost.
Sagolikt gott helt enkelt och hur enkelt och som grädde på moset eller frostingen på kakan, hur billigt som helst!

Ingredienser

3 potatisar
1 blomkålshuvud
1 dl grädde
2 msk smör
1 knippe färsk basilika
salt





Koka potatis och blomkål mjukt.
Kör i mixer med grädde, smör och basilikan.
Smaka av med salt, gärna flingsalt med lite vitlöks smak.
Klart.
Så gott!

// Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar