lördag 28 juli 2012

En söt start på morgonen med smoothies och frukt

lite man tagare vad man haver hemma.
behöver definitivt ta en tur till affären inser jag och serverar nästan godis till frukost, fast rätt nyttigt.
Smoothiesen blev en fräsch men söt sak med en klick av min hemkokta jordgubbe och fläderblomssylt.




Ingredienser.

4 dl vaniljyoughurt
1 banan
½ dl grädde
2 msk sylt

Mixa allt i mixer och servera.
Ok så nyttigt kanske det inte var, men inte fasligt onyttigt heller.

Sen tog vi en utflykt till sala igen och badade lite i Silvköparen.
En andmamma och hennes ungar kom och ville ha mat. Carl matade dem gärna!
Vi hade ett samtal om att vara snäll mot djur då de undrade över två barn som jagade änderna och den ena killen runt 5-7 år slog andmamman i huvudet med en spade!
Jag och en annan mamma sa till på skarpen och en av de två lomade i väg medan den andre killen helt obehindrat fortsatte sin fågeljakt.
Var föräldrarna var har jag inte en aning om....att små barn gör dumheter de inte förstår kan jag köpa till viss del, men att inga föräldrar säger till det förstår jag inte alls.
Under de timmar vi var där såg jag inte föräldrarna en enda gång vilket jag tycker är både skrämmande och sorgligt.
En gång för många år sen sa jag till ett gäng ungar på en strand som matade änder med tuggummi med bröd runt.
Deras mamma blev galen på mig och fräste i att hon fostrar sina ungar själv tack så mycket!
Säger ni till andras barn när de gör liknande saker?
Jag gör ju det och hoppas andra vuxna säger till mina om jag inte ser.

// Ha en skön söndag. Lena

4 kommentarer:

  1. Kan inget annat än hålla med dig. Visst ska man säga till barn om dom gör fel o deras föräldrar inte ser. Jag kan säga till även när föräldrarna är där o ser men det beror på situation.

    SvaraRadera
  2. jag säger ju inte till heller om allt och massa småsaker till andras barn. Men situationer som den ovan kan kan jag såklart inte låta bli :)

    SvaraRadera
  3. Mina barns trygghet beror mycket på att andra föräldrar säger ifrån. Jag kan inte vara överallt.
    Det är inte mina barn eller deras barn. Det är VÅRA barn.

    SvaraRadera