söndag 15 juli 2012

Min brors fantastiska nektarinsalsa och het chorizosås till grillad kyckling


Min bror med familj var här och grillade lite häromkvällen. Han bidrog med en fantastisk god nektarinsalsa jag bara måste bjuda er på!
Inte alls stark utan god och en blandning av sött och syrligt med viss hetta.


Ingredienser

5 nektariner ( eller persikor)
2 små rödlökar
3 tomater
1 burk ananas ( eller färsk)
Saft från en 1 lime
1 msk brun farinsocker
1/2 tsk salt
½ chili av valfri styrka

Kärna ur nektarinerna och skär dem i bitar
Hacka tomater, rödlök, ananas och rör om.
Ha i limesaften, farinsockret, saltet och finhacka chilin.
Klipp eventuellt ner lite basilika om du har färsk.
Rör om, smaka av och servera till en god bit grillad kyckling eller annat kött.


Här serveras den med saltrostad färskpotatis i ugn, cajunkryddad kyckling och chorizosås.
Såsen ser inte mycket ut för världen, men jisses vad god den var. Vilken hetta!




Receptet kommer från den amerikanska matbloggen pioneerwoman, en trevlig blogg att få inspiration från.
http://thepioneerwoman.com/cooking/

Ingredienser


4 msk smör
1 medelstor lök, skuren i stora bitar
1 röd paprika, skuren i stora bitar
4 vitlöksklyftor, skalade
1 Chipotle paprika i Adobo sås
½ dl chorizokorv, utan skinn
4 dl grädde

Bryn chorizo ​​på medelvärme och bryt i bitar. Ta bort chorizon ​​från pannan, men lämna resterande fett kvar i pannan. Sänk värmen till medium låg och tillsätt 2 msk smör. Lägg lök, paprika och vitlök i pannan och stek tills löken är genomskinlig. Lägg Chipotle peppar och 1 msk Adobo sås ( jag tog pepparsås). Koka 5 minuter, rör om ofta. Tillsätt grädde och 2 msk taco kryddor till blandningen och koka i ytterligare 5 minuter. Häll blandningen i mixer och blanda tills såsen är slät. Överför innehållet tillbaka in pannan, tillsätt chorizo ​​till blandningen och koka i ytterligare 5 minuter.
Jag mixade med även chorizon i mixeren, läste lite fort och fel från den amerikanska sidan med massa små barn runt fötterna.
Tror resultatet vart lika bra ändå, eftersom det är just en sås jag ville ha.
La även till ½ hackad röd chili till såsen och några droppar av dessa.
En smaksak hur hett man vill ha den.





Nu ska jag snart jobba mitt sista jobbpass innan jag går på 6 veckors ledigt.
Då ska solen komma!
Hos oss luktar det i alla fall sommar, har kokat jorddubbs och fläderbloms sylt hela morgonen så hela köket luktar sommar.
Det receptet kommer en annan dag.
Trevlig söndag! // Lena



2 kommentarer:

  1. haha "slap your muma" det var nog den roligaste titel på en sås jag någonsin hört:)

    SvaraRadera
  2. ja gud vet hur de kommer på alla namn!
    Men den är god :)

    SvaraRadera