måndag 30 juli 2012

Heta hamburgare med västerbottenost & baconfyllning



I går var jag på middag hos en gammal vän. Hon är såklart inte gammal.Inte vi andra som var där heller, men vi har känt varandra i sällskapet sen vi var i tonåren.
Riktigt trevligt var det och god mat och jag bara undrar åter; varför gör man det inte oftare? Träffar vänner och pratar om allt, livet, jobben, barnen och hur allt är.
Så befriande och skönt då man gör det och åter lovade vi att vi måste göra om det, snart.
Anna bjöd bland annat på en sval melondrink, krossad melon, is, vaniljsocker och sprit!
Riktigt gott!

















I dag har maken lagat maten, i alla fall själva hamburgarna som fyllts med västerbottenost och bacon klippt i små bitar. Han petade även in lite fint hackad saltgurka och finskuren jalapenos.
Han gjorde som två vanliga burgare, men rätt tunna och så la han fyllningen i mitten.
Gott, riktigt gott!
Jag gjorde tillbehören, ovanligt eller hur? Maken grillar och kvinnan gör allt omkring.
Men jag drog vinstlotten tror jag, för inpetandet av fyllningen som skulle hackas och rivas och sen grillas tog längre tid.
Själv tittade jag på rasmus på Luffen och förklarade för två snart 4 åriga killar varför barnen bodde på ett barnhem!
"Men var är deras vanliga familj då mamma, dog de?" Hm, vad svarar man på det?

Som sagt, rätt tunna och så allt gott i mellan.

Bara fantasin sätter gränser. Här med hackad vitlök, jalapenos och saltgurka.
Nästa gång tänkte jag göra med fetaost, oliver och soltorkade tomater. Perfekt också när man gör pannbiffar.

Massa goda tillbehör, heta såser, ananas, tomater. Två hemgjorda dressingar.










Ingredienser het dressing med whisky


1 dl creme fraiche
3 msk ( Hellmans) majonnäs
3 finhackade vitlöksklyftor
3 finhackade heta gröna chiliskivor på burk
2 msk stekt baconklipp
valfri mängd jamickan style het sås ( vilket het sås som helst går bra)
1 msk whisky
Blanda allt och rör om!

Ingredienser lite mildare dressing med ananas och saltgurka

1 dl creme fraiche
3 msk ( Hellmans) majonnäs
2 msk stekt baconklipp
1 ananasring som finhackas
½ saltgurka som finhckas
1 msk Georgia Peach & Vidalia Onion sauce- en lite mer fruktig mildare sås.
Blanda och rör om!




Nu åter en dag vid vattnet!
/ Ha en skön dag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar