måndag 23 juli 2012

kantaraller, skogens guld och hallonmarängtårta




Fick en påse med kantareller av min pappa i går som i dag blev en god kantarellsmörgås.
Bara stekt med salt och peppar och serverad varm så smöret rinner lite på smörgåsen.
Passade ju perfekt en regnig dag som denna då vi inte orkat många knop.
Hade en tanke på en skogspromenad för att plocka lite mer svamp, men det blåser halv storm här och att tända en brasa i kaminen och koka en kopp te känns mer rätt i dag.


Eftersom jag fått en ny kamera att lära mig så fotar jag allt och jösses vilken skillnad det är på skärpan i bilderna.
Så gott och så enkelt.

Till eftermiddagsfika blev det hallontårta efter min farmors recept, ja på ett ungefär i alla fall.
Liten guldkant en regnig sommardag.
Min dotter är fortfarande chockad att jag bakat, jag gör mycket sällan det.
Betyget på tårtan var tydligen gott i alla fall, strykande åtgång här hemma.



Det är bara marängbottnar som jag faktiskt gjort själv
Mellan de två bottnarna ligger ett lager med vispad grädde med hallon i.
Sen dekorerad med grädde, färska hallon och ringlad smält choklad.


// Fortsatt trevlig måndag! Lena





4 kommentarer:

  1. Vilken lyx med nyplockade kantareller! Ska förmodligen åka ut till skogarna och plocka lite snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott med kantareller och helt gratis!
      Ska ut någon dag och fylla svampförrådet till vinterns grytor.
      Hoppas du hittade några om du kom ut.
      // Lena

      Radera
  2. Jag måste ut i skogen och spana efter kantareller någon dag. Min pappa hade varit en runda igår i "vår" svampskog och hittat en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja de börjar komma nu. Funderar lite på om jag skulle ta mig ut i dag jag med.
      Kanske kunde jag lura med mig min pappa som har så bra svampställen!
      God svamplycka till dig!

      Radera