tisdag 10 juli 2012

En riktigt krämigt god pastasallad från USA







När jag bodde i USA minns jag att vi åt såna här krämiga pastasallader. Gott som sjutton med majonnäs i, men kanske inte så nyttigt.
I vilket fall så blev det en sån krämig majonnäsig riktigt god passtallad med saltgurka, inlagd paprika, rödvinsvinäger, socker och lite annat gott.
Kött till blev det men rätten är så god att den klarar sig helt utan sällskap.
perfekt picknickmat också.
Nu när det regnar behöver man inte tänka på bikinis och sånt i alla fall och som väderprognosen ser ut kan vi glömma det resten av sommaren med.
Jag är i vanliga fall inte så väderberoende, men några dagar vid stranden och riktigt varmt vill jag nog ha. Jag nöjer mig med 3-4 dagar på en sommar till och med.
Men bara gråa moln i siktet så långt ögat når.
Vi tog en tur till ett shoppingcenter i dag, vi och resten av stan som ville göra något i regnet!
Hur svenskt är inte det liksom, fika på Ikea? Men rätt mysigt!



Men för en annan kommande soldag eller kanske en dag på badhuset om solen nu aldrig tittar fram.
Har ni här en riktigt god sallad att ta med er som kan varieras i oändligheten med vilka grönsaker man nu vill.
Men grunden med de inlagda paprikorna, saltgurkan, majonnäsen, rödvinsvinäger och socker måste ni ha.

















Ingredienser

1 kg makaroner
1 liten burk med inlagda paprikor.
1 dl hackade oliver valfri färg. Jag tog gröna men en rätt enkel sort
3 schalottenlökar
4 stycken saltgurkor
½ dl majonnäs
½ dl cremé fraiche
1 msk rödvinsvinäger
2 tsk socker
½ tsk salt
lite av spadet från de inlagda paprikorna.

Koka makaronerna och kyl.
Hacka oliver, saltgurka och paprikorna fint.
Blanda ner alla ingredienser med varandra och rör om.


Så gott och så enkelt och så nyttigt...nåja, man kan inte få allt;)










Trevlig matvecka// Lena


2 kommentarer:

  1. Lät riktigt gott och måste testas.
    Matiga sallader är perfekt utflyktsmat.

    SvaraRadera
  2. Ja det är bra sommar utflyktsmat. Den här i flera varianter men även färskpotatissalladen är givna favoriter hos oss.

    // Lena

    SvaraRadera