torsdag 29 november 2012

Matinspiration från olika hörn av världen. Yakiniku



Yakinuki från japan har jag blivit bjuden på förr men aldrig gjort själv.
Otroligt gott och otroligt enkelt att göra. I synnerhet om man använder den färdiga Yakinukussåsen som var god och som följde med i matkassen med en inspirationsvecka jag nappade på.
Nästa gång kommer jag dock göra egen marinad som det verkar finnas en uppsjö av olika varianter på.
En riktig fräsch snabbmatsrätt helt enkelt och som kan göras vegetariskt med riven vitkål i stället för som här strimlat kött.
















Ingredienser
600 g flanskstek ( som kan bytas ut mot vilken bit biff eller annan nötkött)
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
250 ml Yakinukussås- finns bland de asiatiska varorna
1 dl vatten
1 tsk soja
1½ tsk sambal oelek
olja att steka i
salt
sesamfrön

Frys gärna köttet men bara lite grann någon timme, så att det går enkelt att strimla det fint i tunna tunna skivor.
Strimla purjolöken och stek hälften av purjon med köttet i lite olja, salta sparsamt och pressa vitlöken över.
Blanda ingredienserna till såsen och häll sedan över köttet och låt puttra någon minut innan man häller resterande purjolök och sesamfrön över.










Clam showder från USA















I helgen kommer vi äta min favoriträtt, en klassisk fredagsrätt i USA på många restauranger som ett köttfritt alternativ ( men då får man skippa fläsket i såklart)
Underbart gott och jag slår verkligen ett slag för denna matiga musselsoppa med potatis i!





Parmesanköttbullar i tomatsås från Italien
En mycket smakrik och god variant på våra svenska små köttbullar.
Perfekt mat att göra dubbel sats av och frysa in och då kunna ta fram en stressig dag efter jobbet.
Med parmesan och en söt len tomatsås är det bara ljuvligt helt enkelt.
Eftersom köttbullarna är ganska stora går det snabbt att rulla dem mot våra små svenska.
Perfekt make a head mat!


Ha en trevlig torsdag i snöyran! // Lena

8 kommentarer:

  1. Mycket trevligt med asiatiskt. Jag kör alltid mat liksom i vågor och nu har jag för ett par veckor sedan lessnat på amerikanskt och måste gå över till något annat. Månne blir det asiatiskt.

    Egentligen borde man ha en gasspis när man gör strimlat kött. Det är mycket lättare att få upp tokvarm temp och på så sätt slipper man koka strimlorna i sin egen vätska. Svårt är det och man fattar att man i många asiatiska länder kör med wok på svinhög temperatur

    Hälsningar
    Anders, www.barariktigmat.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag vet, önskar mig verkligen en gasspis här hemma!

      Radera
  2. Jag kommenterade innan jag hade läst hela inlägget. Clam showder alltså!?! Fy fan vad gott. Jag har verkligen ätit det till förbannelse i Boston men jag har aldrig gjort det själv. Det här blir det väldigt snart

    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du stanna i det amerikanska köket lite till innan du byter land :)
      helt maklöst galet gott och i hur många variationer som små kuststäder .

      Radera
  3. Oj, så mycket god mat. Wok eller grytor med de färdiga såserna brukar vara både gott och snabblagat.
    Musselsoppa är en favorit. Billigt lyx helt enkelt.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med och lite underskattad mat hos många!

      Radera
  4. Mums vad gott. Clam chowder åt jag när jag var i San Fransisco, dom är kända för sina clam chowder där. Där serverade man soppan i en stor rund franskbröd som man gröpt ur. Smidigt att servera soppan i ett bröd!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt god mat och jag kan tänka mig att det är gott att servera i ett urgröpt bröd :)

      Radera