torsdag 8 november 2012

Jag gillar november, en pausmånad helt enkelt och grytornas månad



Jag gillar november.
Månaden som är grå, dimmig, blöt och ganska ruggig.
Man har få krav och måsten på sig i november. Inga stränder att besöka, inga grillkvällar att fylla, ingen spirande vår att njuta av, ingen jul att förbereda.
Utan en ren månad att bara vara. Man kan med gott samvete vara inomhus, tända ljus eller brasor, koka varma soppor och mustiga grytor, dricka goda rödviner, bada bubbelbad.
Om man bra tillåter sig och tar det för vad det är.
Jag överdriver om jag säger att det alltid är enkelt när det är mörkt när man går upp, mörkt när man går till jobbet, mörkt när går kommer hem och becksvart när man kommer från dagis.
Men om man stannar upp och tittar ser man det vackra tror jag och det gör det ju lite enklare.
Om man sen också bara är och tar det med ro och gör det man gillar; går på spa, läser en bok ( eller som jag i höst massor av böcker)
Lägger sig tidigt så man är utvilad i stället för trött hela tiden.
Ja inte blir det svårare i alla fall att gå upp om morgnarna om man tar hand om sig lite extra. Jag vaknar numera en halvtimme innan klockan ringer varje morgon, tassar upp i mörkret och dricker kaffe och lyssnar på det stilla mörkret som faktiskt bäddar om en ganska varmt.
Och kanske behöver vi denna gråa dimmiga novembermånad för att ta det lite lugnt och med ro.
I alla fall jag har haft en mycket skön november hittills och oktober var inte dum den heller!














Maten då, den bidrar såklart till att livet blir gott!
Höstmat är puttrande grytor, långsamt stekta stekar, gula kantareller, krämiga soppor, rovor, högrev, jordärtskockor, rödbetor och fylliga rödviner

En dag efter jobbet åt vi en riktig höjdargryta av märgpipa som kokat i rödvin och kalvfond. Läääänge, för man har ju inte bråttom i november.
Jag kokade grytan redan i söndags och i dag var den så mör att köttet föll isär bara man tittade på den. "Gott" sa båda små killarna och den stora och trots dubbla satser så fick jag endast tre matlådor kvar av storkoket.
Enkla och inte så många ingredienser, hemligheten ligger snarare i den långa koktiden
Den här gången får ni recept på en höft, för det är verkligen en lite man tager vad man haver gryta.
Men på ett ungefär då.

Ingredienser

1 kg märgpipa skuret i bitar
3 gula lökar
2 stora morötter
1 ask färska champinjoner
1 bit fint fläsk (kan bytas ut mot bacon)
½ tub tomatpuré
3-5 msk kalvfond ( smaka av!)
2-3 dl rött vin
2 dl vatten
salt och svartpeppar
Bryn köttet, salta det och ha i lök och morötter som skurits i lagom stora bitar.
Ha i tomatpuré,vin vatten, kalvfond och smaka av med salt och peppar.
Låt koka sakta minst 3-4 timmar. Sista timmen lägger man ner fläsket som skurits i bitar och brynts lite innan.
Bryn även champinjonerna och ha ner hela i grytan sista timmen
Späd med vatten eller mer vin om den blir för tjock.
Smaka av tills den blir så där god att man bara vill fortsätta smaka av och smaka av!
Gott med potatis eller ris till.





Räk & rissallad med mango åt vi också av våra risreter en dag.
Så otroligt god enkel sallad som är en riktigt 10 minuters rätt bara man har riset kokt.

Ingredienser

3 dl kokt ris
500 g skalade räkor
1 ask fryst mango eller 2 färska i bitar
2 tomater
½ gurka
1 grönt äpple
lite sallad av något slag, jag hade färsk babyspenat hemma
salt

Skär alla grönsaker i bitar och blanda i hop med kallt sköljt ris.
(Salta lite på riset)
Ha i räkorna och rör om innan och rör sedan ner en dressing

Dressing
3 dl creme fraiche eller gräddfil
2-3 msk majonnäs
chili eller tabasco sås
salt och peppar


Inte en sån höstig rätt kanske men himla god.

Fortsatt trevlig vecka! // Lena














2 kommentarer:

  1. Så uppfriskande med någon som ser positivt på dessa stackars månader! Och två bra recept på en gång också, tackar = )
    Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  2. Jag är kanske lite ensam om det men ja jag gillar det gråa, varma och rätt kravlösa dagarna i november..
    Ha en skön helg du med :)

    SvaraRadera