söndag 4 november 2012

Biff med peppar och whiskysås

Hos oss blev det en fin bit biff på lördagen med en klassisk whisky och pepparsås. Om jag får säga det själv den godaste sås jag ätit på länge.
Resultatet kan knappast bli bättre med ingredienser som whisky, kalvfond, nymald peppar och grädde.
Biffen var av god kvalité och med en fet fin kappa på som inte putsas bort utan ska vara med då man steker köttet.
Mört så det smälte i munnen och så långt i från en trist seg biff man kan komma.














Pepparn blir godast helt nymald, jag har den gärna lite grovmortlad.


Såsen är också otroligt enkel att göra och så mycket godare än den där man köper färdig.
Hart ni ingen whisky eller aldrig dricker så finns det iofs småflaskor på bolaget. Annars så hoppar ni över den och gör på enbart peppar. Gott det med!

Ingredienser ( lite på en höft!)

3 dl grädde
1 msk tomatpurè
4 msk kalvfond
nymald / mortlad svarpeppar lite beroende på hur stark smak du vill ha, men en rejäl nypa
½ dl whisky.
Häll alla ingredienser i en teflonpanna ( gärna med lite steksky från det stekta köttet) och låt allt sjuda (ungefär som knäck bubblar)tills såsen blir mer tjock och krämig.
Smaka av och ha eventuellt i lite salt, men kalvfonden brukar göra att det räcker med sälta.


Klart att servera till en god biff.
Gör dubbla satser sås så har ni en festrätt mitt i veckan då såsen sätter fart på vilka köttfärsbiffar som helst mitt i veckan.

















Fortsatt trevlig helg! // Lena








7 kommentarer:

  1. Whisky/pepparsås är så jävla gott. Jag ska testa den här. Den jag brukar göra är inte gräddbaserad utan har mer tomat istället och jag brukar köra bourbon istället. Dessutom brukar jag ha skitmycket peppar men koka ur den ett tag för att ta ner styrkan.

    http://barariktigmat.se/2012/september/blackened-fish.html

    MEn inte kan man väl skippa whiskyn i en whiskysås? Då kan man lika gärna köpa blåbandsås och lägga sig och dö :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nä då blir det ju ingen whiskysås utan en ren pepparsås, vilket inte är fy skam det heller. :)

      Radera
  2. En riktigt fin biff (som du har här) med en smarrig sås är en riktig höjdarmiddag som vi verkligen kan få riktigt sug efter när vi inte haft det på länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med bra biff är jag också löjligt förtjust i. Bra kött och fint tillredd potatis och lyckan är gjord. Sås är bonus

      Radera
    2. ja det är verkligen skillnad på biff och biff och här lönar det sig att köpa en finare men dyrare.
      Vissa varor kan man komma undan med ett gott resultat även för en billigare ingrediens, dock inte biffen då!

      Radera
  3. Undrar var mitt inbjudningskort till denna superba middag hamnade...? ;)

    Kan snart döda för mat som inte tillagats i mikron... ;)

    SvaraRadera